de ziel stelen

zit ik vanmiddag in het centrale park bij één van de twee schoenpoetsers die kwaliteit leveren, zie ik iets verderop een vrouw op een bankje met een joekel van een camera.

Ze staat op en gaat fotoos maken van het mangostalletje op de hoek.

Haar telelens is werkelijk indrukwekkend qua lengte en diameter.  Even later neemt ons van op twee meter afstand op de korrel. Zonder één woord of blik van verstandhouding. Mijn schoenpoetser kijkt zo nu en dan -ongevraagd- in de lens met een vriendelijk hallo: geen sjoege geeft zij

Iets verderop ontdek ik de standaardman. Hij heeft een camera van zo mogelijk nog grotere afmetingen, op een statief. Zo kan hij van ver raak schieten.

Er zijn mensen die bang zijn dat hun ziel wordt gestolen als ze worden gefotografeerd. Ik heb dat nog niet, maar het geweld dat hier in het centrale park wordt uitgeoefend is allesbehalve aangenaam. Er wordt iets van mij gejat: ik word gereduceerd tot onderwerp van een foto

´s Avonds zit ik in mijn favourite restaurant: een nieuw gerecht hebben ze, dat wil ik wel, het wordt geserveerd en tegelijk verschijnt ook de standaardman met zijn statief. Hij neemt iets verderop een tafel met een stelletje. Maar dan zie ik hem plots een zwaai maken: op één meter afstand, op statief, neemt hij mijn tonijn op de foto.

Die had z’n ziel al gegeven maar toch ben ik verontwaardigd. Daar nog niet van bekomen, komt ook dame met haar AK om de hoek, die uitgebreid hetzelfde stel op haar camera zet.

Ik probeer haar aandacht te trekken en dat valt niet mee want zij ziet de wereld door haar toestel en dat heeft een richting die zij bepaalt. Dan lukt het toch. Ik vraag haar waarom ze niet eerst de mensen aanspreekt die ze onder vuur neemt. Iedereen zal hier ja zeggen, dus u loopt maar een heel klein risico. 

Zij antwoordt met: ‘het recht om in de publieke ruimte…’

nou jaaah

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

12 reacties op de ziel stelen

  1. Stefania zegt:

    Jan,

    Tja, fatsoen….waren het toevallig Nederlanders?

  2. Johan zegt:

    Er bestaat toch zoiets als portretrecht?

  3. fulpsvalstar zegt:

    Het recht om in de publieke ruimte mensen en dingen te fotograferen bestaat, maar een restaurant behoort daar niet toe, dat is de ruimte van de uitbater.

  4. PACO PAINTER zegt:

    Die schoenpoetsers, dat lijkt mij ook wel wat. En als er een foto wordt genomen moet je er een spiegel voor houden. Dan heb je weinig last meer

  5. Aline zegt:

    Mensen fotograferen mag best, maar de foto mag je niet zomaar tonen zonder toestemming… dus met welk doel beide aan het fotograferen zijn weet ik niet… blijft raar natuurlijk, dat je niet even vraagt of iemand er bezwaar tegen heeft…

  6. Leuk geschreven.

    Wij gaan nog eens aan rechten ten onder, dan de plichten maar.

    (had dit berichtje een tijdje gelkeden opgeslagen om het te lezen. Helaas kwam het er vandaag pas van)

Geef een reactie

