voor optimisten

en bloggers met de derde leeftijd.

Er zijn er die verhalen over het verscheiden van hun dierbaren. Wat ook kan betekenen dat het de blogger binnenkort zelf kan overkomen.

In dat geval, maar ook in het geval dat je wel optimist maar toevallig geen blogger bent, heb ik een tip.

Het verlaten van het aardse is een aktiviteit die nog maar zelden goed is beschreven en leren door ervaring komt ook niet veel voor.

Jouw nabestaanden willen graag dat je in alle rust en vrede overlijdt.

Gun hen dat, dat is de beste strategie om de kans groot te maken dat je in hun wereld voortleeft

Dit bericht werd geplaatst in levenskunst. Bookmark de permalink .

15 reacties op voor optimisten

  1. PACO PAINTER zegt:

    Lees het Tibetaanse dodenboek eens. Er gaat een hemel voor je open

  2. baruman zegt:

    U kent mijn nabestaanden niet en kan niet over hun gevoelens en wensen bij mijn overlijden spreken. Misschien wil ik niet in alle rust en vrede mijn einde beleven maar juist fel en strijdvaardig Magere Hein bestrijden, ook al weet ik dat ik het uiteindelijk van hem verlies…….

    • jan krosenbrink zegt:

      U hebt volkomen gelijk, ik ken uw nabestaanden niet, maar ik kan wel gissen naar de gevoelens van nabestaanden in het algemeen. En dan kan ik er in een particulier geval naast zitten.

  3. fulpsvalstar zegt:

    Mijn einde wil ik juist in rust beleven, ik zal geen energie steken in het bestrijden van de magere, van hem verlies je.

    • jan krosenbrink zegt:

      Ingrid, excuus als ik je aan het schrikken heb gemaakt, dat was niet mijn bedoeling; ik heb een menselijke zaak willen aanroeren en ik wilde die niet omzeilen

  4. 100-woorden zegt:

    Waarom zou ik voort willen leven in de wereld van anderen als ik er zelf niet meer ben, vraag ik me retorisch af.

    Ik ben te optimistisch om te denken dat ik dood zal gaan en realist genoeg om te beseffen dat ik na de dood mijn woorden niet meer kan inslikken.

    • jan krosenbrink zegt:

      goeie vraag 100-woorden, mijn particuliere antwoord begint even van de andere kant. Mijn vader is al meer dan eenentwintig jaar geleden overleden en leeft nog steeds voort in mijn leven. Ook door een foto op mijn tafel, door het drinken van koude koffie van gisteren, in mijn gesprekken met zijn broer, mijn oom. Ik denk dat mijn vader dat ook wel wil(de). Ik zelf zou het wel willen in elk geval, nog even los van de vraag of je het kunt voorkomen.

      Jouw tweede alinea in je reactie wijst daar ook op, een heel mooie tweede alinea!

      Overigens, het optimisme haalde ik erbij door een parallel te trekken met baby’s die -geheel afhankelijk- allerlei verleidingskunsten uit de kast trekken om hun kans om te overleven te vergroten. Eerste klas optimisten zijn die baby’s: glimlachen, lachen en kraaien maar totaal onwetend nog van de proefwerken Frans en Boekhouden die hen staan te wachten.

  5. Ik nam het misschien niet zo serieus als het was bedoeld. Wellicht doordat een toch redelijk zwaarwichtig onderwerp zo kort door de bocht en in weinig woorden word behandeld.

  6. Stefania zegt:

    La tercera edad, hopelijk ga ik die in goede gezondheid bereiken en dan …. kun je waardig sterven? Ik ben niet bang om dood te zijn, wel om te sterven.

    • jan krosenbrink zegt:

      ‘kun je waardig sterven?’ vraagt Stefania.Volgens zeggen wel, maar ik twijfel vooral. Eigenlijk moet je eerst het woord sterven nauwkeuriger omschrijven. Mijn vader wist een jaar van te voren dat hij zou gaan sterven aan de kwaal die was ontdekt. Zijn laatste uren waren ‘waardig’, maar in zijn laatste jaar waren ook situaties die ik niet met waardig kan omschrijven, eerder met oneerlijk.

Geef een reactie

