enthousiasme tonen

ik was van plan een sjagerijnig stukje te maken omdat ik bij toeval las dat een nederlandse zorgverzekeraar in zijn basispakket een 100% vergoeding heeft voor preventiecursussen omgaan met problematisch Alcoholgebruik, die hoofdletter is van de verzekeraar.

Sjagerijnig omdat het betekent dat die Delftse arts die voor de coma-zuipers een aparte behandeling voorstelt opdat ze niet worden gestigmatiseerd door het bezoek aan een normaal afkickcentrum, zijn behandeling vergoed ziet door het basispakket. Typisch een geval van de hollandse ziekte.

Fiets ik langs het Centrale Park in mijn stadje waar volop folkloristische dansen worden gepresenteerd, erg mooi zo niet fantastisch, niet voor niks voor een groot publiek. Stel je voor: de vanouds spaans folkloristische dansen, in bijna Victoriaanse klederdracht maar zo erotisch als je maar wilt begrijpen. Je ziet ook dat het hedendaags bestaande machismo, op de planken tijdens de voorstelling totaal gedirigeerd wordt door de danseressen. Na het nummer applaudisseer ik enthousiast, als één van de weinigen.

Tijdens de volgende dans fluit ik in de noodzakelijke toonsoort op een logisch moment. Mijn mede-toeschouwers draaien hun hoofd om te zien welke gek hier zich staat uit te sloven.

Ik ben ook wielrenner en sponsor van een wielrenner van 54 kilogram die wellicht binnenkort deelneemt aan de Tour de Nicaragua. Ik bezoek nu al wat wedstrijden van hem om een idee te krijgen van mijn investering en ook daar sta ik 200 meter voor de finisch iedereen aan te moedigen met teksten en handgeklap dat het niet ver meer is tot aan de meet. Ook in deze sector kwam het eerst wat vreemd over maar pas geleden merkte ik dat ook anderen geheel belangeloos vreemde fietsers aanmoedigen.

Maar nog niet in het Centrale Park in Jinotepe. Daar werd ook modern gedanst. Het kan dus ook anders want in deze moderne dans blijkt dat de mannelijke dansers niet onder hoeven te doen zoals eerder in de folkloristische. Mijn enthousiasme kende geen grenzen. Mijn gefluit sloeg echter dood in de ijle avondlucht. Daar werd ik sjagerijnig van.

Toch is er hoop, Nicaragua kent de Güegüense, de hofnar die de machthebber voor de gek houdt, niet laat merken wat ie werkelijk denkt en binnenkort de machthebber wegstemt via de stembus.

‘k Heb ook geen probleem meer met de nederlandse zorgverzekeraar die in het basispakket een reisje Nicaragua vergoed om het wereldwijde machismo te bestrijden: een prachtig idee!

Dit bericht werd geplaatst in hollandse ziekte, politiek, straatbeeld. Bookmark de permalink .

3 reacties op enthousiasme tonen

  1. PACO PAINTER zegt:

    Fiets ik langs het Centrale Park in mijn stadje waar volop folkloristische dansen worden gepresenteerd,’
    Lijkt me geweldig om daar te kunnen fietsen zonder regen.
    Heb weer genoten van uw stukje

  2. dank Paco, kom gerust eens langs, mag je mijn fiets lenen

Geef een reactie

