op tournee

veertien dagen geleden kwam ik aan in het het dorpje La Conquista en het was er druk. ‘Welk tiepe festiviteiten zijn het’ vroeg ik aan een toeschouwer.

“Religieuze van de katholieke kerk, San Sebastian, de huis-heilige van Jinotepe  begint aan zijn tournee door de campo, het duurt veertien dagen en gaat tot aan de Pacific”.

Een hoop volk vandaag in het Centrale Park, tegenover de katholieke kerk in Jinotepe. Ik vraag een toeschouwer vanwaar die drukte?

‘San Sebastian komt terug van zijn tournee door de campo’

“aha, en hoelaat komt ie aan?”

‘volgens plan over een half uur, om vier uur’

Ik had dus tijd om even naar huis te fietsen, m’n boodschappen achter te laten en m’n paraplu op te halen want het ziet er niet naar uit dat de heilige het droog gaat houden. Ik vind dat niet sterk.  

Om half vijf ben ik vroeg genoeg om te zien hoe de menigte is aangegroeid tot een kleine duizend mensen. Niet slecht voor de kleine geverfde kopie van de heilige San Sebastian.

De brandweer-tankwagen rijdt voorop omdat ie een doordringende sirene kan opzetten en dat doet ie. Ook wordt knalvuurwerk afgeschoten, volstrekt onvoorspelbaar wanneer en daarom bijzonder irritant.

‘k verbaas me over de energie en aandacht van de bevolking voor zo’n geverfde afbeelding. Iedereen heeft haar zondagse kleren aan , het zijn vooral vrouwen maar ook jonge verliefde stelletjes zijn volop aanwezig.

Ik hoop dat zij dezelfde energie zullen tonen bij de presidentsverkiezingen aanstaande november

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

5 reacties op op tournee

  1. Stefania zegt:

    Jan,

    Ik ben inmiddels erg nieuwsgierig in welk land je woont?

    • Stefania, ik woon in Nicaragua, eerder vijf jaar in San Carlos, een dorpje tegen de grens met Costa Rica en nu sinds 2004 in Jinotepe, op dertig kilometer van de Pacific en 600 meter boven de zeespiegel, met daarom een heerlijk klimaat

      • PACO PAINTER zegt:

        Met dat klimaat is het logisisch dat je religieus bent. Ik zou de heer ook zes keer per dag bedanken voor een dag weer geen regen.
        Krijgen we nog meer van deze mooie inkijkjes in jouw leefomgeving?

      • Stefania zegt:

        Costa Rica staat nog op mijn verlanglijstje van landen te bezoeken. Zal helaas wel niet op korte termijn gebeuren, maar als ik die kant opga kom ik ook een kijkje in Nicaragua nemen:)

        Groet,

        Stefania

  2. @: Paco, als ik iets tegenkom wat de moeite waard is, schrijf ik het weer met plezier op, dank voor je compliment

    @: Goed plan Stefania, de twee landen zijn heel verschillend, eerst dacht ik dat Nicaragua alleen wat jaartjes achter lag op Costa Rica, prima vakantieland, met behoorlijk goede service aan de bezoeker/tourist, engelssprekend, hoewel jij dat niet nodig zal hebben. Maar het is wezenlijk anders, naar Costa Rica kwamen vooral de ondernemende Spaanse Joden, kleine zelfstandigen met ondernemingslust. Naar Nicaragua vooral de oude spaanse adel, latifundistas, die net als thuis te werk ging, grote plantages opzette en die deels de plaatselijke bevolking verkocht aan de mijnen in Peru. De mentaliteit is behoorlijk anders, dus in één reisje twee ervaringen

Geef een reactie

