ode aan de scheidsrechter

brief aan mijn broer H.

voordat je terug bent van jouw wedstrijd het volgende: gisteravond kwam ik terug uit de hoofdstad en las van je grote uitdaging. Als men mij in Guantanamo-Bay prest om te zeggen welke hobby mijn broer plotseling zal ontwikkelen, dan vrees ik dat ik nog een tijdje moet blijven en dat waterboarding dreigt.

dit heeft natuurlijk ook met mijzelf te maken, ik zal mijn ervaring op het vlak van de handhaving van de spelregels pas aan jou vertellen als jij de tijd rijp acht. Ik was nog geen vijfentwintig jaar en wist toen al zeker dat ik nooit scheidsrechter zou worden.

ik zal proberen aan te geven waar bij mij de moeilijkheden lagen, eigenlijk redenen te meer om ze aan te gaan op de groene akker.

Je moet goed kunnen waarnemen, en dat vereist niet alleen ‘dichtbijheid’ die je met conditie kunt bevorderen. Je hebt er een open mind voor nodig die niet wordt afgeleid door opvattingen over onsympatiek uitziende spelers, een open mind voorbij goed en kwaad en dat terwijl jij tachtig (?) keer beslist over goed en kwaad in die negentig minuten.

Dit is een cruciaal punt, vooral ook omdat verder op de hele wereld alléén maar voetbaldeskundigen rondlopen, binnen en buiten de lijnen. Die niet te beroerd zijn om je belangstellend te vragen of je soms stront in je ogen hebt. Dit lijkt wat onbeleefd, maar in wezen is men belangstellend naar een oplosbaar probleempje opdat je door licht in je ogen te wrijven het euvel zelf kan oplossen. Eerder begaan en menslievend dan onbeleefd.

Daar kun je ook anders over denken en dat is weer een ander probleempje, al die anderen binnen en buiten de lijnen kunnen er anders over denken. En mogen dat ook. En doen dat ook. Daar kun je als scheidsrechter ook niks aan doen. Je moet daar schijt aan hebben en denken: maar ik hanteer nu even de fluit, zonder daarbij te grijnzen. Er zijn er die voluit glimlachend -boven de speler staand- begripsvol de onvolledigheid van de protesterende speler benadrukken. Dat is nog niet zo’n slechte houding als ik zie dat van Bommel dat vaak kopieert, maar dan in de richting van de scheidsrechter.

Eenzaam durven zijn is dus een goede eigenschap voor een scheidsrechter, de grootste eenzaamheid zie ik in de scheidsrechter die naar zijn kleedkamertje vlucht. Van de week las ik het weer, hij had niet eens de tijd om de wedstrijd af te fluiten, die wedstrijd loopt dan ook nog.

Daaruit blijkt dat de beslissingen van de scheidsrechter er toe doen, de mensheid kan niet zonder en iemand moet het doen: hulde!

Dit bericht werd geplaatst in levenskunst. Bookmark de permalink .

7 reacties op ode aan de scheidsrechter

  1. lidy zegt:

    Nog nooit eerder las ik een ode aan een scheidsrechter. Nog niet eerder heb ik er zo tegen aan gekeken. Wat prachtig verwoord, want idd wat moeten we zonder een scheidsrechter en wat eenzaam is zijn positie. Kan ik nog eens over nadenken.

  2. Elke straat zijn eigen scheidsrechter. De wereld zou er beter van worden

  3. 100-woorden zegt:

    Die eenzame positie is in rap tempo aan het verdwijnen. Veel sporten hebben een team van scheidsrechters en als voetbal als grootste sport maatgevend is zie ik het nog van komen dat er straks meer scheidsrechters zijn dan sporters. Vier is de standaard tegenwoordig, maar de UEFA heeft al experimenten gedaan met zes officials. Als het op vechten aankomt heb je met zes meer kans dan alleen. Het lijkt me ook wel handig als het onderdeel gevechtstechniek wordt opgenomen in de opleiding en met het steeds verder toenemende geweld zou het dragen van wapens door scheidsrechters een optie kunnen worden. Een rode kaart maakt geen indruk meer, maar een speler door de knie schieten na een grove overtreding, zou dat nog wel doen, vermoed ik.

    Uiteraard zal er aan de poort van de opleiding tot scheidsrechter (een soort special forces) wel gescreend moeten gaan worden zodat de echte hufters buiten de deur worden gehouden.

  4. Johan zegt:

    Met tegenwoordig zes tot tien (hulp)scheidsrechters in Europese wedstrijden verdwijnt de charme van het alleen de baas zijn snel.

Geef een reactie

