el parque central

het is schaduwrijk in het park en dat is vandaag erg nodig, zo warm is het. Bijna alle banken zijn bezet door mijmerende plaatsgenoten, kijkend naar de mensen die de diagonalen in het centrale park kruisen. Paraderen is een beter woord, jong en oud doen er lang genoeg over om minstens één waarderend woord te ontvangen van de bankzitters. Als je hier een compliment geeft aan een dame dan wordt dat ontvangen als een compliment. Ik hou wel van die logica en je krijgt nog een glimlach toe als dank.

Het is overigens niet zo dat de bankzitters niet in de wedstrijd zitten. Soms hoeft een bankzitter zich niet te bewegen op de pasarella, ander woord voor catwalk: een kwestie van hiëarchie. Ook ik sta op om een eindje verder op een ander bankje te gaan zitten. Maar dat is omdat een onsmakelijke en ook nog domme bedelaar mij al vijf minuten lang een aalmoes vraagt, zonder dat hij reageert op mijn tekst.

Steeds vaker irriteert me domheid meer dan slechtheid.

Er zijn heel intelligente mensen onder de slechten van ons soort. Als je dat herkent en je reageert adequaat, dan krijg je van de slechte mens de waardering die je verdient en laat ie jou met rust. 

Domme goeierikken daarentegen drukken je per ongeluk dood, net als koeien. Je ziet het al aankomen van verre, maar de koe niet. Je probeert de aandacht te trekken van de derde koe die ook het bruggetje oploopt. Er is ruimte voor twee koeien en ik, maar niet voor drie koeien en ik. De twee die al op de brug staan schuiven solidair een beetje op opdat de derde koe ook de brug op kan. Ik raak bekneld, kan dan nog net op de leuning klimmen en langs de beekkant van de leuning ontsnappen. Drie paar goedmoedige koeienogen kijken me na.

Dichtbij mijn tweede bankje maakt een peruaans/columbiaans duo zich op om muziek te maken op de panfluit met o.a. el condor pasa.

ik pak mijn fiets

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

12 reacties op el parque central

  1. lidy zegt:

    Mij irriteert domheid soms ook zo. Ik luister dan liever naar Schubert.
    Waarom woon je daar, eigenlijk?
    :)

    • jan krosenbrink zegt:

      hier hebben de bruggetjes vaak geen leuningen.. dus je raakt niet gauw beklemd. Is niet alleen een grapje: het land is vier keer Nederland en er wonen een kwart van de mensen, er is dus veel ruimte en er zijn veel mogelijkheden. Verder altijd ongeveer 28 graden, de mensen leven op straat, het is dus altijd lente, ook omdat de mensen de houding hebben om in het openbaar de ander te vermaken.

  2. lidy zegt:

    Maar ben je ook eigen met de bevolking?

    • een goeie vraag, ik denk dat ik daar nee op moet zeggen, ik maak hier niet veel echte vrienden. De vrienden die ik hier heb zijn jong (van geest). En ik mag graag een boom opzetten met landgenoten hier die niet noodzakelijk vrienden zijn. Dan kunnen we ook lekker klagen over de cultuur hier. Komt er echter een nieuwe buitenstaander bijstaan om ook te klagen, dan gebeurt het heel vaak dat we Nicaragua gaan verdedigen, ik weet nog niet precies hoe dat werkt. Waarschijnlijk ook omdat we dan nog niet weten of die buitenstaander ook de pluspunten van dit land kent.

  3. lidy zegt:

    O maar dat is een bekend fenomeen dat binnen elke groep/ organisatie speelt, klagen over de werkgever of de baas als een privilege van intimi, een buitenstaander mag uitsluitend de klaagliederen aanhoren en daarbij het gepaste medeleven tonen. Zeker niet mee doen laat staan kritiek leveren, dan zijn de rapen helemaal gaar. En adviezen als: ‘Dan ga je toch een andere werkgever zoeken’, zijn not done en worden ervaren als spelbrekers. Ik bedoel maar Jan, ik weet er alles van.
    :)

  4. 100 woorden zegt:

    =Steeds vaker irriteert me domheid meer dan slechtheid=

    Dat heb ik eigenlijk altijd al gehad. Slechtheid fascineert me eerder, hoewel het dan wel samen moet gaan met intelligentie want alleen slechtheid is ook weer dodelijk saai. De combinatie intelligentie en slechtheid is alleen wel gevaarlijk omdat “de norm” (goed, maar niet al te slim) eenvoudig voor de gek te houden is en achter intelligente slechtheid aanloopt alsof het de ultieme goedheid is waarna men later, als het eenmaal fout loopt, weer zal zeggen dat men het niet geweten heeft.

  5. Nietsche zei het al: de gebalde vuist is het enige argument tegenover het domme gezicht

  6. lidy zegt:

    Jan, had ik je al eens verteld dat ik je heel bijzonder vind? Nee zeker, dan bij deze: Ik vind je heel bijzonder :)

Geef een reactie

