de dollar en Nout Wellink (columnwedstrijd)

Je hebt wat spaargeld en ook een erfenisje. Voor dat erfenisje ben ik vooral de Thaise boeren schatplichtig die het veevoer verbouwden dat in Nederland werd omgezet in vlees. De Thaise boeren klaagden over de te lage prijs die ze voor het veevoer ontvingen maar nog meer over het gebrek aan mest om hun akkers vruchtbaar te houden. Dat tekort aan mest was nu in Nederland juist het teveel. Er is serieus nagedacht om het mestoverschot terug te sturen naar Thailand, maar dat was te duur.
 
Je moet aandelen kopen als je het geld voor langere tijd kan missen, ik kon het vier jaar missen, dan zou ik het nodig hebben voor de definitieve reis naar mijn nieuwe vaderland. Is vier jaar lang? Ik vond het lang en kocht aandelen.

Elke dag de koers bekijken geeft echt een kick, het maakt niet uit of je wint of verliest. Verlies van vandaag geeft meer kans op winst morgen. In het begin won ik, ik verdubbelde mijn aandelenkapitaal om meer te winnen en begon te verliezen. Toen ik op een verlies stond van 2000 euro stopte ik het avontuur, want het was wel mijn basiskapitaal voor de overstap straks. Het verlies was een beetje jammer maar het was leergeld voor een leuk spelletje.

Je moet je een doel stellen en desnoods wat aannemen zei mijn financieel adviseur. Voor mijn plannetje later had ik dollars nodig. In mei van het jaar 2000 was de koers voor de euro gelijk aan 0.96 dollar. Ik kocht voor 37500 euro de eerste dollars met een koersverlies van 1300 dollars. Want voor mijn plannetje nam ik aan dat gemiddeld de dollar en euro gelijk zou gaan lopen, dus één op één.
 
In het jaar 2002 werd de euro langzaam sterker en in december van dat jaar stond ie één op één. Het werd maart 2003 en de euro deed 1,07 dollar. De directeur van de Nederlandsche Bank, Nout Wellink werd in een interview op de televisie gevraagd hoe dat nu gaat lopen met de sterk stijgende euro?
“Nou, de euro was te goedkoop ten opzichte van de dollar en zal nog iets aantrekken en dan zal het evenwicht  tussen de euro en de dollar worden bereikt”
 
Voor mijn taak had ik niet veel aan deze tekst, wat is nu: iets aantrekken? Is dat tot 1,20 of tot 1,10? Je moet wat aannemen zei mijn financieel adviseur en ik besloot dat Nout Wellink bedoelde: het evenwicht wordt bereikt bij ongeveer 1,11.
 
Begin mei had Wellink al gelijk gekregen maar eind mei stond de koers op 1,18. Wat krijgen we nu? Het werd zelfs Wellink te gek en wat hij precies heeft gedaan weet ik niet maar eind augustus stond het weer gewoon op 1,09.

Daarna ging het helemaal mis:  eind september 1,14 – eind oktober 1,17- begin december 1,20 – februari 2004 1,28 –  februari 2005 1,30 – september 2006 op 1,26 – augustus 2007 1,35 – november 2007 1,47 en april 2008 1,57.
 
Wellink weet er gewoon niks van, denk ik voorzichtig.

” Hij houdt een praatje voor het volk dat het wel goed komt, hij houdt het geloof er in met vage teksten als -iets aantrekken- enzo” klaagde ik tegen mijn zwager die ook uit de banksector komt.
“Wat wil je nu? Een directeur die niet het geloof er in houdt?” vroeg mijn zwager.
“Hij moet dan in de kerk gaan preken voor het salaris van een dominee, kijken wie er komt, toch niet de Volkskrantverslaggever hoop ik”

Afgelopen donderdag presenteerde De Nederlandsche Bank haar jaarverslag:
“De Nederlandse economie bevindt zich op een omslagpunt…Hij verwacht dat de kredietcrisis en de malaise in de Amerikaanse economie de groei van de open Nederlandse economie zullen drukken ”
 (die kredietcrisis, is die door God gegeven of heeft de Nederlandsche Bank daar ook nog een klein vingertje in en zou er een datum bij te verzinnen zijn, bij dat omslagpunt? Zo waar:
 
” In de tweede helft van het jaar komen de gevolgen aan het licht.”
 ( er is nog sprake van groei en die gevolgen kunnen dus ook heel positief zijn; dat is wel weer aardig)
 
 “Wellink waarschuwt opnieuw voor grote loonstijgingen die het gevolg kunnen zijn van de toegenomen actiebereidheid onder werknemers” (anders gezegd, er is maar een kleine kans dat de werkgevers vanzelf die loonstijging aanbieden aan de arbeiders; dat vind ik wel getuigen van inzicht)

“Hij ergert zich aan de stijging van de topinkomens. Zijn eigen salaris (390 duizend euro per jaar) gaat al jaren niet meer omhoog.”

Kan hij niet een voetbalclub kopen zodat we zijn kunde beter kunnen beoordelen?

Dit bericht werd geplaatst in economie. Bookmark de permalink .

4 reacties op de dollar en Nout Wellink (columnwedstrijd)

  1. 100_woorden zegt:

    De mensen die koersen echt kunnen voorspellen (als die al bestaan) werken natuurlijk niet voor een financiële instelling maar leven in weelde, doen waar ze zin en hebben en zien hun kapitaal alleen maar verder groeien zonder dat ze er veel moeite voor hoeven doen.
    De les die hieruit te leren is: vertrouw nooit een beleggingsadviseur. Als hij verstand van zaken had, zou hij geen beleggingsadviseur zijn.

  2. carazo zegt:

    @100-woorden: je hebt gelijk en daarom kan Nout Wellink zelf al antwoorden op die vraag: ‘ik ben geen beleggingsadviseur’. Maar dat doet ie niet

  3. Peter Hoopman zegt:

    Leuk verhaal, heb er van genoten.

  4. carazo zegt:

    dank voor je woorden Peter Hoopman

Geef een reactie

