ik ben jaloers

hoe langer ik niet in Nederland woon, des te meer waardeer ik de rechtstaat in Nederland. Voel je je gepakt in je recht dan moet je er iets voor doen. Maar als je die energie er voor over hebt is er een redelijke kans dat je klacht of bezwaar wordt gehoord. Er is een redelijke kans dat je verhaal wordt aangehoord door een geschillencommissie of een rechter. Dat is heel mooi, ik heb geleerd dat dat heel mooi is.
 
In het land waar ik nu woon is dat minder het geval, daar heerst meer het recht van de sterkste. Voordat je een rechter tegenkomt ben je al drie keer veroordeeld. Dus je bindt in, je acht terecht je kans klein dat je een rechter gaat tegenkomen met betrekking tot jouw probleem.

En dan is het bijna grappig om het verhaal te lezen in de Volkskrant van socioloog Don Weenink die het heeft over discriminatie van allochtone jongeren in Nederland. Deze jongeren hebben juist een heel erg grote kans om een rechter tegen te komen. Zij worden niet veroordeeld door de eerste beste straatagent, ze worden niet veroordeeld door de eerste de beste hotemetoot die invloed heeft op de eerste de beste straatagent, ze worden niet veroordeeld door het volk dat het gezonde verstand vertegenwoordigt in de wijk waarin je woont.
 

Ik ben werkelijk jaloers. Okee, de rechter in Nederland kan net zoveel achterlopen of gebonden zijn aan de heersende plaatselijke wetgeving als hier in Nicaragua maar je komt haar/hem wel tegen.
 
Don Weenink noemt dat discriminatie, maar meneer- ik heb echt met u te doen- Don Weenink, de verdachte kan toch ook worden vrijgesproken door de rechter?

Dit bericht werd geplaatst in ratio. Bookmark de permalink .

7 reacties op ik ben jaloers

  1. peter louter zegt:

    Vanuit andere ervaringen kun je beter relativeren. Dat heb je weer bewezen.
    Overigens is de verklaring ‘discriminatie’ nogal eenzijdig. De gebrekkige emancipatie speelt een rol waardoor akkevietjes in het circuit belanden en niet via netwerken worden gereguleerd.
    Als mijn zoon een bushokje intrapt, betaal ik de schade, biedt excuses aan en zet hem twee weken op water en brood. Bij herhaling stuur ik hem naar een cursus agressietechniek en gaat hij voor een maand op water en brood. Iedereen tevreden!

  2. An van den Burg zegt:

    U bent naief en hebt een mechanisch wereldbeeld. In Nicaragua geldt het recht van de sterktste? Hier ook hoor. Hoe schofftiger en groter de misdaad, des te betere en dure advocaten er voor je lopen.
    De allochtonen zijn allang en generaliserend veroordeeld om hun afkomst, ook al is dat drie generaties terug. Maak je dus geen illusies; wij leven hier in een racistisch land!

  3. carazo zegt:

    @An van den Burg: Don Weenink schreef ook dat Surinamers er geen last van hebben in Nederland.

  4. An van den burg zegt:

    @ Carazo. Dus jij gelooft het woord van een socioloog boven de daadwerkelijke uitstoting van gekleurde en andere mensen die niet Nederlands zijn?
    Ik zei het al eerder: je bent naief! An.

  5. carazo zegt:

    @An van den burg: Vooralsnog reageer ik op de stelling van een socioog, zijn invalshoek, zijn manier van redeneren en conclusie. Er is bij mij nog geen reden om woorden van Don Weenink niet te geloven. Daarvoor geeft het artikel in de Volkskrant waar ik op reageer ook onvoldoende materiaal.
    Ik stel wel vast dat Don Weenink in elk geval onderscheid kan maken tussen de ene allochtoon en de andere. Dat zie ik jou nog niet doen, een beetje mechanistische manier van kijken vind ik, die je vooralsnog alleen maar kan volhouden -door op voorhand- zonder argument (‘de daadwerkelijke uitstoting van gekleurde en andere mensen die niet Nederlands zijn’ vind ik geen argument maar een bezwering) het woord van een socioloog in twijfel te trekken.
    Ik vind de titel naief uit jouw mond dus een compliment.

  6. petrus zegt:

    Beste Carazo,
    Ik heb de Nederlandse rechtsstaat ook pas goed leren waarderen toen ik in het buitenland werkte en woonde.
    Met zondagse avondgroet

  7. Marokkaantje zegt:

    Ik sta zonder dat ik daarvoor toestemming heb gegeven op een foto van mijnheer Louter op zijn vorige blog met als titel
    "De wrange vruchten van de multiculturaliteit."
    Ik beschouw dit als discriminatie.
    Protest en weghalen , en een schorsing aub, evt.water en brood indien nodig?
    Ik kan dit niet op het blog bij Louter kwijt, want daar ben ik geband.
    Rechtsstaat?
    Harde woorden zijn hard nodig..Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

