Theo van Gogh, september 1977

ik kom na vijf jaar terug in Nederland. ‘k Heb vijf jaar geen nederlandse televisie gezien of radio gehoord. Het nederlandse nieuws dat ik lees, lees ik in de Groene Amsterdammer die onregelmatig , maar gemiddeld één keer per week bij mij in de postbus valt in het dorpje tegen de grens met Costa Rica.
 
Terug in Nederland zag ik in het VARA programma ‘het zwarte schaap’ een ongeschoren tiep die -zo bleek- Theo van Gogh heette en die op plastische wijze een aantal meningen neerzette die voor mij meteen de titel van het programma verklaarde.
 
Het programma voorzag erin dat er op de tribune achter een laag houten hekje allerlei vrienden en vijanden van het zwarte schaap zitten die de woorden van -dit keer dus- Theo van Gogh in een contekst plaatsen.
En dat hoeft helemaal niet bij de woorden van Theo van Gogh, als iemand de heersende en beperkende contekst kan blootleggen is het Theo van Gogh. (maar dat wist ik die avond ook nog niet.)
 
Die avond heb ik me voor het eerst mateloos geschaamd voor de opmerkingen van mijn partijgenoten van GroenLinks achter het houten hekje, die niets anders te berde konden brengen dan: ‘zoiets zeg je gewoon niet’

Theo van Gogh bleef rustig en vroeg : “vertel eens, waarom niet?”
 
Een indrukwekkende stilte volgde…..

Theo van Gogh is voor mij de Anton Constandse van deze eeuw, voorlopig. De man van het vrije woord, de vrije gedachte

Dit bericht werd geplaatst in politiek. Bookmark de permalink .

11 reacties op Theo van Gogh, september 1977

  1. Literatuuro vk blog 833 zegt:

    mooie ode!

  2. Literatuuro vk blog 833 zegt:

    aanbevolen!

  3. Maria-Dolores zegt:

    aanbevolen omdat ìk Theo van Gogh nog minder kende dan jij (langer weg uit NL en minder contact gehad) en hem nu dus een beetje beter ken…

  4. Wim Duzijn zegt:

    Zodra je iemand tot idool verheft ben je de mordenaar van de vrije gedachte. Een heilige aanvallen wordt altijd gezien als een moreel verwerpelijke daad. Kies dus voor het anarchisme (dat is: de ontheiliging van de mens). Theo van Gogh was GEEN anarchist. Daarom is hij ook heilig verklaard.

  5. An van den Burg zegt:

    Nou, jij bent snel tevreden als het om "grote geesten" gaat zeg!
    Van Gogh was een slons in de brede zin van het woord.
    Niet alleen rookte hij zijn lichaam naar de hel terwijl hij vader was van een zoon, maar zijn woorden, kunstuitingen en pretenties waren vals èn slonzig.
    Hij had veel vijanden. Dat geeft niet. Maar waarover had hij vijanden. Niet over zijn uitlatingen over moslims, maar zijn pretenties: het moest iets voorstellen, maar het was shit!
    Hij had nooit gedood mogen worden natuurlijk, maar ik heb hem nog geen seconde gemist.

  6. tandwielfabriek zegt:

    Ik kan me voorstellen dat het leek alsof je op Pluto was geland.
    Ik heb vandaag een Theo Van Gogh -blogdag geprobeerd te houden. Bedoeld of onbedoeld sta je in een lijstje van bloggers die hierbij stil staat.http://www.volkskrantblog.nl/bericht/163751

  7. Literatuuro vk blog 833 zegt:

    sta ik erook bij tandwielen?

  8. carazo zegt:

    @: Literatuuro: dankjewel
    @: An, ik was niet tevreden over de grote geesten achter het hekje, maar dat had je al begrepen

  9. carazo zegt:

    @:tandwielfabriek: ik had je oproep gelezen, deze niet vergeten en de bijdrage voorgeprogrammeerd want even weg van huis, vandaar dit late bericht dat ik graag in jouw lijstje sta

  10. carazo zegt:

    @:Wim Duzijn: ik zal proberen Anton Constandse te sparen, dank voor je waarschuwing

  11. carazo zegt:

    graag gedaan Maria-Doleres

Geef een reactie

