‘mijn’ generatie wordt volwassen

ik was een beetje verbaasd over de vele blogs die verschenen naar aanleiding van de dood van Jan Wolkers. Natuurlijk wist ik dat de gemiddelde VKblogger niet een vierentwintigjarige is die met een verkeerd migratieverleden de kolommen op het VKblog volschrijft in een taal die niet nederlands is. De gemiddelde VKblogger is ook niet de Jan Modaal die destijds in regeringskringen werd gehaat, maar in vroegere jaren wel veel respons kreeg van de vaderlandse elite ter linker zijde; door deze elite is uitgevonden zelfs, want Jan Modaal is een statistisch begrip.
 
Nee, de gemiddelde VKblogger kent wel Jan Modaal en heeft ook nog steeds een zwak voor Jan Modaal, dat wil zeggen in ideologische zin. De VKblogger wil Jan Modaal verheffen tot een beter burger.

En nu is Jan Wolkers dood. Dat betekent iets. Niet langer kan mijn generatie terugvallen op de teksten van Wolkers die tegen de heersende macht tekeer ging. Plotseling blijkt dat het onduidelijk is wie de heersende macht is, we zouden het zelf kunnen zijn. Dat dwingt tot ernstig nadenken en daar is niks mis mee.
 

Niet langer kunnen we in het uiterste geval aan Jan vragen hoe hij er over denkt, de vraag stuitert keihard terug naar jezelf. Er is een stelling dat het kind volwassen wordt als de laatste ouder sterft. Jan Wolkers is zo’n ouder

Dit bericht werd geplaatst in levenskunst. Bookmark de permalink .

8 reacties op ‘mijn’ generatie wordt volwassen

  1. Maria-Dolores zegt:

    hm… ik heb in deze dagen pijnlijk beseft dat ik nooit iets van Wolkers gelezen had. vroeger, toen ik nog in NL woonde, werd ik door niemand aangemoedigd om hem te lezen en later ben ik er nooit aan toe gekomen…

  2. niko zegt:

    Dit is een blog om over na te denken!

  3. peter louter zegt:

    Als alles goed is verlopen zijn we een beetje verwolkerst, zelfstandiger en een beetje anarchistisch geworden; maar hoe Jan Modaal in dit plaat past (behalve dan de gedeelde voornaam) is mij niet geheel duidelijk. Elitair denken, dus niet echt verwolkerst?

  4. carazo zegt:

    @Maria-Doleres: kan natuurlijk altijd nog, een boek is minder vluchtig dat dit medium, dank
    @Niko: dankjewel
    @Peter Louter, inderdaad:(nog)niet echt verwolkerst, maar dat gaat nu komen, ik ben optimistisch. Ik generaliseer natuurlijk grof maar dat mag als je het over generaties hebt en Jan Modaal

  5. Daan Westerink zegt:

    Prachtige slotzin. De kunst is wel altijd het kind in jezelf te blijven herkennen. Wolkers was daar naar mijn idee een meester in.

  6. carazo zegt:

    dankjewel Daan, je hebt gelijk, Wolkers was daar een meester in

  7. Eline zegt:

    Mooi gezegd, om wat je meegeeft. Al moet ik diep grijpen, hiervoor. Ik zou moeten behoren tot de Wolkersgeneratie, statistisch gezien ;-) … maar ik had niets met de man, niets met zijn werk. Na 1, 2 boeken afgehaakt, er zat niets voor mij bij. Maar ook bij mij doet dit niets af aan wat je zegt, aan wat je vraagt. Mooi gedaan.

  8. carazo zegt:

    dank voor je uitgebreide reactie en aardige woorden

Geef een reactie

