"Maxima en het schaap met de vijf poten"

De inburgering van Maxima is nog niet voltooid, schreef de Volkskrant. Daar zit wat in. Ik vraag me af of Maxima ooit afleveringen heeft beluisterd van het radioprogrogramma de “familie Doorsnee”. Niet dat ” de familie Doorsnee” nu het voorbeeld is om de hemel in te prijzen, maar als het gaat om wat nederlands is, dan is de familie Doorsnee best een leuk studieobject.

Waterschappen zijn ook erg nederlands, sinds 1194 na Christus kennen we waterschappen, en die waterschappen hebben ons geleerd dat de ketting breekt bij de zwakste schakel.

Als je mij vraagt: ‘moeten we Maxima lastig vallen met de familie Doorsnee?’ dan zeg in nee, maar ik heb wel een ander voorstel: ‘Het schaap met de vijf poten’ lijkt me heel zinvol om te bestuderen. Met ook het voordeel dat daar beelden van zijn.

Erik van Donk vertelde ooit van de houding die nederlanders aannamen ten opzichte van de eerste nieuwelingen in ons land, zeg vanaf de jaren eind zestig, begin zeventig van de vorige eeuw.

‘Stroei Voei’ is een mooi lied en een mooie illustratie van het verhaal van Erik van Donk, en het lijkt me zeer zinvol om dat aan Maxima te laten horen. Het is ook een heerlijke meezinger en daar hebben we er toch al niet veel van.

Men zegt dat in Nederland alles vijftig jaar later gebeurt, maar als zij het lied ‘Stroei voei’ begrijpt en lekker kan meezingen, dan is ze behoorlijk bij de tijd, relatief gezien.

Voor Maxima nu eerst de tekst:

Stroei voei, kana  kane kias nate quilas tadioel voei
Stroei voei pane pane pios nate gulasz trioelvoell
Patsos, patsos drumvalida
Patsos patsos drumvalida
Stroei voei, kana kane kios nate quilas tadioel voe

Hij zingt over z’n vaderland  hoe weet u dat-  dat voel ik
Hij zingt over zijn vaderland
Het verre verre Griekenland
Hij zingt over het hutje waar hij woonde met vier scha-ha-pen,
De warme zon, de blauwe lucht
Hij woonde in een klein gehucht
Hij zingt over het heimwee dat hem thans belet te sla-a-pen
Arme vreemdeling, arme banneling

Stroei Voei, kana kane kios nate quilas tadioel voe
Stroei Voei, pana pane pios nate gulash trioelvoelll
Gatsos, patsos drumvalida
Patsos, patsos drumvalida
Stroei voei, kana kane kias nate quilas tadioel voe

Hij zingt over zijn vaderland
Het wonderschone Griekenland
Hij zingt over de druiven die hij bij zijn vader tee-eelde
Het drinken uit een koele bron
De dorre grond, de hete zon
Hij zingt over de lamm’ren waarmee ie zaterdags spee-eelde
Arme vreemdeling, arme banneling

Stroei Voei, kana kane kias nate quilas tadioel voe
Stroei Voei, pana pane pios nate gulash trioelvoelll
Gatsos, patsos drumvalida
Patsos, patsos drumvalida
Stroei Voei, kana kane kias nate quilas tadioel voe

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

3 reacties op "Maxima en het schaap met de vijf poten"

  1. Peter Louter zegt:

    Voei !

  2. Rene Scheffer zegt:

    Mooie bijdrage, stoei voei, nooit van gehoord, maar wel leuk.

  3. carazo zegt:

    @dank heren, en ik moet me corrigeren, het komt uit de serie Ja zuster…Nee zuster, maar daar zijn ook beelden van dacht ik. Het invoelende’hij zingt over zijn vaderland, dat voel ik’ komt uit de mond van zuster Klivia

Geef een reactie

