"hoe breng je het volk dichterbij de politiek?"

het volk van Utrecht kan zijn eigen burgemeester kiezen, of iemand van de partij van Wilders, of iemand van de partij van Wilders.

er heerst al enige tijd de gezonde neiging om het volk dichterbij de politiek te brengen. Andersom had ook gekund maar het volk is enkelvoud en de politiek ook, dus ik ga niet moeilijk doen over het lullige verschil in reiskosten.
 
praktisch heeft dit geleid tot de mogelijkheid dat het volk van Utrecht haar burgemeester kan kiezen; dat wil zeggen het utrechtse volk kan kiezen tussen de kandidaten die zijn goedgekeurd door een soort commisie van ouderlingen.
 

nu heb ik het niet zo op een commissie van ouderlingen; mijn vader was ooit kandidaat lid van zo’n commissie, maar het feit dat zijn zoon niet wilde deugen was voldoende dat zijn kandidaatstelling ter discussie werd gesteld. Mijn vader maakte snel een einde aan deze discussie, voor hem hoefde het al niet meer.

ik heb dan ook grote bewondering voor Maxima, als zijn dochter zijnde wist ze te regelen dat één en ander niet al te veel consequenties had voor haar vader.

 
de commissie ouderlingen voor de burgemeester in Utrecht heeft in al haar wijsheid het volk weten te behoeden voor haar irrationele keuze door de irrationele massa slechts de keus voor te leggen tussen een kandidaat van de PVV of een kandidaat van de PVV.
 
ik vergis me, tussen een kandidaat van de PvdA en een kandidaat van de PvdA.
 

bij mij is het al gelukt: “hoe breng je het volk dichter bij de waanzin?”

Dit bericht werd geplaatst in politiek. Bookmark de permalink .

5 reacties op "hoe breng je het volk dichterbij de politiek?"

  1. Mathias zegt:

    We hebben dringend behoefte aan een nieuw kiesstelsel die de huidige politieke klasse uitschakelt.
    Hoe democratisch is de keuze tussen twee kandidaat-burgemeesters die beide van de pvda zijn?
    Nihil.
    Onze democratie begint verdacht veel overeenkomsten te vertonen met de DDR.
    Dus… op de schop er mee.
    Het verval is sinds de Fortyunrevolte in volle gang. Nu nog een wijs man of vrouw die dit tij weet te keren.
    Groeten

  2. carazo zegt:

    okee Mathias

  3. Starry Night zegt:

    Nepdemocratie. Nou ben ik erg D66 maar tevens erg anti-referenda, dus wat dat betreft…

  4. petrus zegt:

    beste Carazo,
    Het probleem is dat burgemeesters eigenlijk door de Kroon worden benoemd. Een gekozen burgemeester bestaat dus eigenlijk niet in Nederland. Als gevolg van de democratisering in de jaren zeventig van de vorige eeuw is voor een halfslachtige procedure gekozen waarbij de bevolking een soort inspraak heeft maar de Kroon blijft benoemen. Het zou beter zijn om een burgemeester indirect te laten kiezen door de gekozen leden van de gemeenteraad.
    Ochtendgroeten

  5. carazo zegt:

    @petrus: ik vind het geen probleem dat burgemeesters worden benoemd door de Kroon. Direkt verkiezen door de kiezers kan voor mij ook. Door de gemeenteraad laten kiezen vind ik maar niks, dat lijkt heel erg op wat nu in Utrecht gebeurt

Geef een reactie

