"Felix" en de journalistiek

journalistiek, het is een vak
 
dinsdagmorgen 04 september 0.600 plaatselijke tijd:
De orkaan Felix komt  in het noordoosten van Nicaragua aan land met windsnelheden tot 265 km/uur. Het oog van de orkaan verplaatst zich met ongeveer 24 km/uur naar het westen.

dinsdagmiddag 14.00 uur plaatselijke tijd:
Een minister vertelt op een persconferentie aan de journalisten van radio, tv en ook de schrijvende pers:

“80% van alle scholen is het dak kwijt”

vraag van een journalist uit de zaal: ‘Excellentie, 80% van welk geheel?’
 
Dat zijn detailvragen, daar heeft de minister zijn medewerkers voor, zijn medewerker souffleert hoorbaar: “van het gebied waar de orkaan overkwam”

De minister herhaalt de tekst van zijn medewerker feilloos.
Even hiervoor heeft dezelfde minister verteld van de uitvoering van zijn beleid en dat ontelbare mensen naar veiliger oorden zijn gezonden, dus vooral in scholen zijn ondergebracht.
 
vraag twee  van een journalist uit de zaal:

‘dus van veel van die schuilplaatsen is nu het dak eraf?’

Dat zijn weer typisch die detailvragen waar de minister zijn medewerkers voor heeft, dus hij herhaalt de vraag van de journalist aan zijn medewerker.

De medewerker zegt ja
De minister herhaalt het antwoord van zijn medewerker en zegt ja, met een gezicht van ik heb deze persconferentie weer helemaal in mijn hand, ik begrijp echt niet waar mijn kollegaas altijd zo bang voor zijn.
 
Dit begint alle trekken te vertonen van een heerlijke slapstick maar ik hou me in want die derde vraag komt niet uit de zaal:
 
‘dus het ministerie heeft een goed overzicht van de toestand in het gebied waar de laatste acht uur de orkaan langs kwam, het gebied dus van pakweg 200 km lang en 25 km breed.’

dinsdagavond, 20.00 uur, een talkshow van één van mijn favourite journalisten met een hotemetoot uit het leger belast met de veiligheid van het volk in het rampgebied.

De hoge Piet uit het leger heeft de orkaan aan zien komen, er is sprake van twee doden en hij leunt tevreden achterover, omdat die twee doden niet eens direct het gevolg waren van de orkaan, iemand stapte verkeerd op op de evacuatiebus en…

donderdag 6 september 05.00 uur; het nationale ochtendblad La Prensa spreekt van 21 doden en op de voorpagina wordt door een deskundige gesteld dat er 26 miljoen dollar nodig is om de schade te herstellen en/of te vergoeden.

Ik ben maar één keer verbaasd. Niet over het feit dat het bedrag is gesteld in dollars, en niet in de nationale munt de Cordoba. Dit bericht is namelijk voor u bestemd lezers, even geen eurootjes naar cees, maar dollartjes naar Nicaragua.

Ik ben verbaasd over het overzicht dat er bestaat; okee, het aantal daken van scholen dat we missen wisten we eergisteren al, maar nu is ook al bekend hoeveel telefoonpalen platliggen, hoeveel bananenplantages weg zijn enzo.
 
donderdagmiddag 6 september 16.00 uur: via buitenlandse tv zenders sijpelt het bericht door dat er sprake is van minstens 70 doden. Een meevaller is dat het aantal omgevallen telefoonpalen nog niet is gestegen.

Ik erken dat de factor armoede een negatief effect heeft, dat het extra mensenlevens kost, arme mensen wonen op de gevaarlijkste, goedkoopste plaatsen, overheidsdienaren zijn niet altijd de meest geschikten etc. Ik kan er maar niet aan wennen dat het lijkt dat ook het geloof in de zelfgemaakte sprookjes groter wordt.

Als je me vraagt, kan je zorgen dat mijn hulp aan de slachtoffers goed terecht komt, zeg ik nee, helaas niet.

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

2 reacties op "Felix" en de journalistiek

  1. ceesincambodja zegt:

    Beste Jan, ik hoop dat er veel ‘dollartjes’ naar Nicaragua komen, maar gun mij er ook nog een paar…

  2. carazo zegt:

    wees niet bang Cees, ook gezien mijn laatste zin..

Geef een reactie

