(4) witte vlekken

In witte vlekken (2) vertel ik dat het heel moeilijk is om commentaar te geven dat werkt op een goedwillend progressief type. Die niet door heeft dat hij z’n gehoor, de ontvangers van zijn donatie, grof beledigt.

Als ik voorzichtig afstand neem van de donor kan het heel goed zijn dat ik door de ontvangers van de donatie als het nieuw gezonden groot opperhoofd wordt gezien. Best leuk, maar formeel en vooral ook heel praktisch gezien word ik betaald door de donor.

Ik zie dan de beelden uit de film The Life of Brian voor me.

Het risico is anderszijds ook weer niet zo heel groot omdat de donor en producent van naastenliefde meestal zover heen is en dermate in beslag is genomen door zijn eigen verhaal, dat hij niet meer ziet wie op dat moment de Brian is.

Ook als ik hem mijn commentaar geef onder vier ogen, kan het nog dagen duren voordat hij -enkel door de zwaartekracht- weer op aarde is.

Soms heb ik mazzel en is mijn woordkeus richting hulpgever te ontactisch waardoor er niets minder dan een heldere ruzie ontstaat. Die dan wonder boven wonder tot grote inzichten en een goede afloop leidt. Daarin zie ik dan de hand van de Echte God (wordt vervolgd)

Dit bericht werd geplaatst in ontwikkelingshulp. Bookmark de permalink .

3 reacties op (4) witte vlekken

  1. coming soon zegt:

    De (onbedoelde) petinente belediging – denken denken, wel/niet reageren en hoe dan?
    Of de uitbarsting: "Ben je helemaal van de ratten besnuffeld? Weet je wel wat je doet?"
    De ruzie zorgt alleen voor helderheid als het echt gemeend is en niet als trucje wordt ingezet.

  2. carazo zegt:

    @coming soon: precies die hele echte ruzie, en die kan beginnen met dat ik mijn geduld verlies en zeg: je kijkt wel rond maar je ziet niks en dat blijkt dan ontactisch
    (achteraf denk ik dan: mazzel, maar het was geen trucje en ik kende ook de afloop van de ruzie niet van te voren)

  3. lidy zegt:

    Uiteindelijk helpt de natuur je!…
    efficient te worden!…

Geef een reactie

