"intermezzo" de nachtreiger

Een beetje vogel is bij het krieken van de dag uit de veren. Om van de eerste stralen van de zon te genieten. Dezelfde zonnestralen die je anderhalf uur later naar binnen doen vluchten.
Dit houdt ook in dat de vogel in het algemeen vroeg in de avond gaat slapen. Zoniet de nachtreiger. Met mijn interesse voor de gek, vraag ik naar de ratio van deze reiger.

Het is de neef van de filosoof: de witte dagreiger die het eten dat haar dagelijks voorbijzwemt vooral overdenkt met: “dat had ik kunnen hebben” Dit wekenlang achtereen en met zo’n enorme intensiteit dat de gedachte op zich al de nodige caloriën oplevert want ze groeit wel uit tot een ranke dame die respect afdwingt binnen haar gemeenschap.

Slimme neef nachtreiger gaat dus gewoon ‘s nachts vissen zonder ene moer te zien omdat de gedachte ook blind kan bestaan en die caloriën dus ook. Hij is mooi en vaak fraai van kleur. De nachtreiger kiest geheel vrij zijn garderobe, ook al omdat zijn potentiële vijanden liggen te slapen, net als zijn voedsel dat gedacht wordt voorbij te zwemmen.

Langzamerhand wordt het duidelijk. Geen herrie aan je hoofd, de vrijheid om je te kleden en maar weinig kans op een scriptie van een biologiestudent die jouw plaats in het universum beschrijft, en waaraan je je dan dient te houden. Bovendien kan de nachtreiger zijn territorium simpel verdedigen met het produceren van absolute stilte, wat weinig energie kost.

Blijft over de vraag hoe met de liefde en de voortplanting van de soort. De topfilosofen onder de nachtreigers hebben ooit de vraag opgeworpen of de soort wel móet overleven; daarna is er weinig meer van hen vernomen.

Is het liefdesleven geregeld in de vorm van het des nachts overdenken van de geliefde in het paars aan de overkant?

Nee, dat gebeurt dus overdag, heel fysiek, heel close en het kost veel energie. Het gaat gepaard met luchttrillingen die niet zijn te onderscheiden van het geluid van een vijfentachtig PK buitenboordmotor

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

11 reacties op "intermezzo" de nachtreiger

  1. zinnen verzetten zegt:

    de nachtreiger
    de naam is een gedicht op zich
    jammer dat ‘ie ook wel ‘kwak’ wordt genoemd
    kwak. nou ja zeg

  2. coming soon zegt:

    Zelf ben ik meer een vroege vogel. Overdag kan ik zomaar wegdommelen, om dan ’s avonds weer op te bloeien. Ik woon in het verkeerde land, waar overdag werken en ’s nachts slapen bewondering wekt.
    Ik heb ze nodig, die stille uurtjes, waarin het leven zich ontvouwt in mijn gedachten.

  3. carazo zegt:

    @zinnen verzetten: dankje wel
    @coming soon: ruilen van land? voor twee weekjes bedoel ik

  4. coming soon zegt:

    Zo!
    Dat voorstel krijg ik niet iedere dag.
    Maar dan zie ik je nog niet, nu ik hier en jij daar en straks ik daar en jij hier.
    Zoek je een plek waar je kunt verblijven zonder de verplichtingen van het op bezoek zijn? Waar je stille uurtjes kunt hebben?
    Deze zomer ga ik niet het land uit – wel ga ik fietsen in Noord-Holland. Ik zoek nog een oppas voor de katten. Mail me maar.

  5. carazo zegt:

    @zinnen verzetten: kun je meer vertellen over kwak? wie noemt hem dan zo?

  6. Rene Scheffer zegt:

    Leuk vogelverhaal en weer wat wijzer, want dit soort dingen weet ik nie.

  7. lidy zegt:

    Ik weet niet zoveel van de natuur maar zoals jij het beschrijft begint het voor mij te leven en vind ik het mooi!…Zo zouden natuurboeken geschreven moeten worden en dan natuurlijk wel plaatjes erbij, hoewel je heel beeldend schrijft, Jan!…

  8. zinnen verzetten zegt:

    de nachtreiger (nicticorax nycticorax)
    ook wel kwak genoemd is een zeer gedrongen
    middelgrote vogel met een blauwgrijs verenkleed en een aantal dunne sierveren op de
    rug. met een korte snavel en een compact stomp
    eindigend silhouet in de vlucht. vliegt vooral
    in de schemering en valt dan op door de roep
    (een nasaal zacht kwak of kikkerachtig ko-ark).
    de kwak broedt in kolonies in moerassen en aan
    vijvers en rivieroevers. de kwak is in
    nederland een schaarse zomergast van april t/m
    september en telt maar weinig overwinteraars.
    in de zestiende eeuw was de kwak evenals de
    roerdomp, de reiger en de lijster gewild
    voedsel voor de gewone burger. de adel at
    graag zwaan, gans en fazant.
    zo, en dat schud ik dan zomaar even uit
    de mouw he.

  9. carazo zegt:

    @zinnen verzetten: ahaa, dat wist ik allemaal niet, ik dacht dat ik het woord nachtreiger zelf had verzonnen, is overigens niet zo moeilijk, ik zag een reiger in de nacht.
    @lidy: je ziet, je moet toch bij zinnen zijn

  10. carazo zegt:

    @Lidy: dank voor je mooie woorden, die plaatjes komen een andere keer misschien of niet, of ik ga je inhuren

  11. carazo zegt:

    @Rene Scheffer: van rare vogels leer je het meest, vind ik

Geef een reactie

