(2) witte vlekken

In witte vlekken (1) vertelde ik van een schofterig type die z’n barmhartigheid heel eerlijk heel snel te gelde maakte.

In dat geval was het vrij eenvoudig afstand te nemen van mijn europese vriend, zonder al te veel ophef te maken en zonder de overige delegatieleden , noch de gastvrouwen en gastheren in verlegenheid te brengen.

Maar er zijn gevallen waarbij dat minder eenvoudig is. De toespraak van een goedwillend progressief figuur die zelf echt niet door heeft dat hij zijn gehoor grof beledigt. Omdat de trots hier veel meer is ontwikkeld dan hij weet omdat hij geloofde wat de vorige spreker zei: “Wij zijn een arm en nederig volk”

Het eerste is waar en het tweede is perfekte PR omdat de nicaraguaan precies weet wat de europeaan wil horen. De onderschatting van de nicaraguaan door de europeaan neemt daarna een grote vlucht en de ene na de andere belediging rolt moeiteloos over zijn lippen. De naastenliefde die een plekje in de hemel garandeert blijkt diep verankerd in het denken van hulpgevende blanke, religieus of niet. En die naastenliefde moet natuurlijk wel konkreet zijn en substantieel. Daarom is er per definitie een ontvanger nodig, want zonder ontvanger geen donor, zonder ontvanger geen naastenliefde, zonder ontvanger geen hemel. Vraagt de nicaraguaan te weinig dan doen we er nog iets bij, uit pure naastenliefde en omdat het aan de hemelpoort dringen is. (wordt vervolgd)

Dit bericht werd geplaatst in ontwikkelingshulp. Bookmark de permalink .

4 reacties op (2) witte vlekken

  1. coming soon zegt:

    De paus is ook lekker bezig geweest, heb ik begrepen.

  2. carazo zegt:

    In Nicaragua had de vorige paus een appeltje te schillen, omdat hem eerder(eind jaren tachtig) in Nicaragua het spreken onmogelijk werd gemaakt, volgens mij nooit eerder vertoond. De huidige paus had het pas geleden moeilijk in Brazilie, want daar is de invloed van de katholieke kerk tanende, één en ander ten voordele van de evangelische kerken.

  3. the lady zegt:

    O man, het is toch om je dood te schamen, die pedanterie. O sorry, dat van the lady was een grapje elders. Ik ben natuurlijk gewoon lidy.Reactie is geredigeerd

  4. carazo zegt:

    @lidy the lady: maar ik heb de pest aan me dood te schamen, dus zoek ik naar een hopelijk efficiente handeling die er iets tegen doet. Dat heb ik oa van jou geleerdReactie is geredigeerd

Geef een reactie

