Wantrouwen is duur (2)

Halverwege de reis van de hoofdstad naar mijn stadje ga ik altijd lunchen in Juigalpa. Het witgeschilderde eettentje staat vlak langs de weg. Het is afhankelijk van het uur van de dag maar meestal is het niet druk. Vaak kom ik als enige klant binnen. Dan wordt de muziekinstallatie in werking gezet, hetgeen voor mij niet hoeft want het volume is steevast te hoog. Ik vraag het volume iets terug te draaien, doen ze meteen.

De bediening is uitermate vriendelijk en voorkomend, de keuken is heel redelijk, voor 40 cordoba, iets meer dan twee dollar, heb je een keurige warme maaltijd, drankje erbij en koffie toe. Koffie heb ik nodig want ik moet nog vier uur lang de gaten in de weg zien te ontwijken.

Ik betaal met een briefje van 50 cordoba. De bediende verdwijnt. Op dat moment kan ik een boek gaan lezen want de bediende heeft geen wisselgeld en moet op zoek naar de eigenaresse. De eigenaresse vertrouwt haar personeel niet, de kassa zit in haar schort en nu is ze even weg. Als ze zelf er altijd zou zijn had ze geen personeel aangenomen natuurlijk.

De bediende komt meestal wel binnen de twintig minuten terug. In hoge nood wisselt hij ook weleens bij een toevallige voorbijganger of bij het handeltje driehonderd meter verderop.

Dit probleem kan ik oplossen door met gepast geld te betalen. Maar een paar jaar geleden heb ik een andere beslissing genomen: ik betaal hier altijd met 100 cordoba en ga kijken of er een oplossing wordt gevonden voor het gebrek aan vertrouwen in het personeel.

Dit bericht werd geplaatst in economie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Wantrouwen is duur (2)

  1. Anna zegt:

    ha je doet het erom ;-)

Geef een reactie

