Want trouwen is duur

Soms leer ik iets. Yves Petry hield in één van de mooiste VKweeklogs een betoog dat de vorm er toe doet. Zijn verhaal deed me beseffen dat ik de roman ‘De vliegeraar’ van Khaled Hosseini erg mooi vond en achteraf ook een beetje geconstrueerd.

Vandaag zag ik plotseling dat de titel van m’n vorige stukje maar weinig verschilt van

‘Want trouwen is duur’

Dus volg ik Yves Petry en gun ik een ieder een tussendoortje.

Zo rond de veertiende februari is het niet moeilijk te accepteren dat trouwen, dat wil zeggen in het huwelijk treden voor de wet, vooral een zakelijk kontrakt is.

En dat zo’n zakelijk kontrakt alléén begrijpelijk, noodzakelijk, wenselijk en legitiem is als de partners ongelijk zijn op vooral financieel/economisch gebied. Dat besef is er meestal eind februari wel weer. Als de echtgenote een hele goeie baan heeft, ‘s avonds in haar vrije tijd het Concertgebouw plat zingt, dan is er voor haar weinig reden om te gaan trouwen met degene met wie ze graag de liefde bedrijft.

Gaat één van de twee zich langdurig ‘opofferen’ ten behoeve van een hoog gezamenlijk inkomen, een prima opvoeding van de kinderen dan is er een reden een kontrakt te sluiten. Daarbij blijft het nog moeilijk om het kontrakt zo op te stellen dat het kontrakt ook voldoet voor beide partijen op het moment dat de geliefden uit elkaar gaan

De voorwaarde ‘langdurig’ is belangrijk; een ieder begrijpt dat de balans makkelijker is op te maken als het voor een uurtje is.

Er zijn landen en gemeenschappen die er typische ideeën over de taakverdeling tussen man en vrouw op na houden. Dat feit leidt tot typische huwelijkskontrakten. Waarna kan blijken dat trouwen heel duur is. Bijvoorbeeld: een vrouw moet toestemming vragen aan haar ex, de vader van haar kind om het kind mee te mogen nemen naar het buitenland op vakantie.

Dit bericht werd geplaatst in metabloggen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Want trouwen is duur

  1. Geroma zegt:

    Zakelijk ben ik niet
    Zalen platzingen kan ik aardig
    In ware liefde geloven doe ik nog steeds
    en daar is geen enkel boterbriefje voor nodig…
    Trouwen in deze tijd is duur, jazeker
    daar is een oplossing voor, de hypotheker…
    Just Kidding…
    wees en blijf vooral, jezelf.

  2. carazo zegt:

    Leuk dat je langs kwam Geroma, ik ga dit stukje niet weghalen

  3. eva zegt:

    Ach, het ritueel heeft ook wel wat!
    Wat voor kontrakt daar ook aan vast zit!
    Weer een leuke reden voor een feestje!
    gr eva

  4. Eline zegt:

    Zo is dat. Het is een zakelijk contract. Alleen is alles minder goed geregeld bij een standaard huwelijk dan wanneer je een samenlevingscontract op maat laat opstellen. Als er dan toch een contract komt, dan maar liever een die is afgestemd op de situatie. En dat staat geheel los van de romantiek. Interessant stuk heb je geschreven.

  5. carazo zegt:

    @Eva, dat feestje was ik helemaal vergeten,tss.
    @Eline, dankjewel

Geef een reactie

