De luxe om onwetend te zijn en te blijven

Pim Fortuyn heeft het Rosenmöller wel eens kwalijk genomen dat hij ver weg van het vuilnis op straat de mening namens Groen Links verwoordt over het migranten probleem.
Het lijkt me duidelijk dat je goed kan nadenken als er geen redenen zijn die je bijna dwingen deze of gene kant op te denken. Anders gezegd: ben je verslaafd aan alcohol dan is er een kleine kans dat je de verhoging van de accijns op alcohol van harte toejuicht. In dat opzicht konden GroenLinksleden zich verheugen op een onafhankelijk denken van hun voorganger.

Belangrijk is het dan om het resultaat van dat nadenken te toetsen aan de praktijk. Daarvoor hoef je niet persé in de meest lullige wijk te gaan wonen. Maar het zal je meningsvorming natuurlijk ook niet schaden. De burgemeester van Nijmegen heeft aangetoond dat het goed is voor je imago..

En het zou natuurlijk ook best zo kunnen zijn dat ze zelf iets te maken heeft met haar imago. Dat ze haar argumenten en standpunten niet alléén baseert op logische en verstandige redeneringen maar ook op de resultaten nadat ze die redeneringen heeft getoetst in haar woonwijk.

Ik zei tegen Maria, mijn nicaraguaanse collega dat ik het badhuis/toiletgebouw nu een typisch voorbeeld van een mislukt ontwikkelingsproject vind. Het gebouwtje staat dicht bij de aanlegsteiger van de boot en niet ver van de markt. Het gebruik van het toilet kost een cordoba en dat is te duur, gezien het aantal mensen dat een andere oplossing kiest. Het watersysteem functioneert op de één of andere manier niet. Op honderden plaatsen in de buurt is de waterdruk voldoende om een tank te vullen, maar hier niet en dat is zeer bijzonder. Het geld voor het bouwen van het badhuis was opgebracht door een zusterstad in Nederland.

Maria kijkt me ernstig aan, zegt voorzichtig dat ze het niet met mij eens is en vertelt dan dat haar man de beheerder van het gebouw is. Daar schrik ik een beetje van, ik wist dat niet en het was ook geenszins mijn bedoeling haar man en/of haar te beledigen, maar dat doe je al gauw.
Het leek me niet verstandig de problemen proberen op te lossen omdat de taken en verantwoordelijkheden binnen een nicaraguaanse gemeente nog scherper geformuleerd zijn dan binnen een nederlandse.

Twee jaar later begin ik mijn rondjes te lopen in de vroege ochtend. Vaak ga ik opweg net nadat de zon opkomt. Na een paar weken kies ik een andere route naar de vliegstrip en kom ik langs het badhuis. Ik weet niet wat ik zie:

De boot is net aangekomen, een lange rij wachtenden voor het badhuis.
Een dag heeft vierentwintig uur!

Dit bericht werd geplaatst in ontwikkelingshulp. Bookmark de permalink .

2 reacties op De luxe om onwetend te zijn en te blijven

  1. Francis zegt:

    Best Jan,
    je reactie onder het log van Renate, gisteren
    is zo stuitend dat ik je mijn reactie aldaar wil laten lezen
    groet Francis
    Jan Krosenbrink je bent, Sorry Marlis, mag ik
    even? ander haal je de mail zo maar weg oké? –
    Meneer Krosenbrink zolang u met uw luie reet hier op een Stoel zit achter uw computer
    In het Nederland in uw verwarmde huis
    en een auto heeft Dan maga u wat mij betreft uw mond houden want
    a) U doet zelf te weinig voor de armen
    dus mag u ook niet cynisch en respectloos zijn
    naar andere initiatieven
    b) U heeft er echt de ballen niet van begrepen
    Wij gaan niet in een kasteel eten om de kindertjes eten te geven of hun met hun school te helpen.
    Alhoewel dat veel goedkoper is dan in een kroeg want Renate betaalt een kleinigheid om in het kasteeltje te mogen zijn
    hooguit 15 Biertjes
    En mogen wij godverdomme het goede doel met het gezellige combineren?
    Marlis wil alles uit eigen zak betalen
    Ze had dus voor een paar honderd Euro in het rood willen staan
    Meneer K, U bent onbeschoft onnadenkend
    En ga zelf maar eens iets doen met een goed doel
    eet een week niet en geef het geld weg
    En waarom blijft u in uw warme huisje
    dat is toch ook een kasteel voor mensen in Afrika?
    U bent stuitend
    Ik hoop dat u dit leest en dat Marlis het laat staan
    vriendelijke groet Francis de Vries

  2. carazo zegt:

    @Francis: Ook u gun ik de luxe onwetend te blijven.

Geef een reactie

