Er is een aantal mogelijkheden.

Ik heb het juist of ik heb het mis.
En als ik het juist heb kan ik het nog op onderdelen mis hebben, bv. Josefa neemt me wel in het ootje, maar alléén, en niet samen met Noël.

Ik vind sowieso dat Josefa hele mooie liefdesbrieven kan schrijven, ik heb ze met veel plezier vertaald en ik begrijp opnieuw waarom zoveel buitenlanders in korte tijd vallen voor de Nicaraguanen. Dat heeft heel veel te maken met hun uiterst hoog ontwikkeld taalgevoel en kennis van het vak PR. Ze kunnen –voor de vuist weg- dingen zeggen die je rechtstreeks in jouw –laat ik voor me zelf spreken- die mij rechtstreeks in mijn hart raken.
Deze waardering wordt niet in het minst ook veroorzaakt door onze gebrekkige woordenschat, de onmacht deze vleiende woorden evenredig te beantwoorden. De fout de portemonnaie te trekken is daarna gemakkelijk te maken.

In de omgeving van de amateuristische ontwikkelingssamenwerking wordt deze fout regelmatig gemaakt. En steeds opnieuw. Maar dat is ook weer niet zo heel gek, want er zijn dagelijks ook duizenden die voor het eerst de tafel van vier leren, met het maken van fouten daarbij.

Er zijn verschillende mogelijkheden, zei ik.

Zo is er de mogelijkheid dat ik me had moeten vergrijpen aan Josefa op een moment dat Noël er ‘toevallig’ getuige van zou zijn. Ik zou daarna het ‘schandaal’ kunnen afkopen om niet mijn gezicht te verliezen in de stad.

Deze mogelijkheid veronderstelt dat een Nicaraguaan kan investeren in de toekomst. In dit geval niet zozeer door middel van een investering in geld maar in het opbouwen van een relatie die pas over een maand of drie opbrengsten zal genereren. Als ontwikkelingswerker nieuwe stijl ben ik blij met de mogelijkheid te kunnen investeren in de toekomst. Misschien heeft Columbus ook vooral deze vorm van investeren bevorderd.

Het zou ook betekenen dat ze alle westerse normen en waarden heel goed kent, en in staat is deze in te zetten voor haar eigen zaak, dezelfde normen en waarden daarbij met voeten tredend. De vraag is dan: hoe verantwoordt ze dit voor zichzelf? Nog steeds als vergelding van de wandaden destijds van de conquistadores uit Spanje en Portugal? Of heeft ze zelf geheel andere normen en waarden?

Dit bericht werd geplaatst in huishouden, liefde, veiligheid. Bookmark de permalink .

6 reacties op Er is een aantal mogelijkheden.

  1. coming soon zegt:

    De werelden schuiven in elkaar. Ik denk dat je er niet uitkomt door steeds weer te bedenken of er gedacht wordt vanuit de "oude" waarden en normen of vanuit "nieuwe" noties over goed en kwaad. Zowel de Nicaraguaan als jijzelf zijn veranderd.
    Wees een OEN, oprecht, eerlijk en nieuwsgierig.
    Niet omdat het op de lange termijn het meeste oplevert, maar omdat de andere weg, die van de verborgen agenda, uiteindelijk tot niets zal leiden. Denk ik. Hoop ik.

  2. jan krosenbrink zegt:

    @coming soon, dank voor je uitgebreide reactie, met je laatste drie zinnen ben ik het helemaal eens. Dat de werelden in elkaar schuiven, daar moet ik nog even iets langer over nadenken. Verder: mijn vragen komen niet zozeer op door een gedachtenexperiment, maar door een oen te zijn in de praktijk en het antwoord heb ik nodig om te ‘overleven’.

  3. © Bauer zegt:

    "Ik vind sowieso dat Josefa hele mooie liefdesbrieven kan schrijven"
    Dat vind ik ook en geniet mee. En ik niet alleen.
    Ik begrijp dat haar laatste actie wegfietsen was. Min of meer voorgoed. (van een dooie vis oordeelde mijn vriendin vooralsnog)
    Ik vraag me nog steeds af of je die liefdesbrieven op dit platform kan brengen.
    Ook knalhard je twijfel aan de dorps comissaris presenteren betwijfel ik als logische actie. Jouw veiligheid was daarmee beter gegarandeerd dan de hare.
    Tikkeltje koloniaal, niet?
    Tja, vertrouwen. Je zet haar verhaal zomaar op het net. Dat moet ik niet wagen met mijn lieven.
    Ze wordt vrij bruuskerend door te zeggen dat je nog veel moet leren.
    Terwijl jij niet anders doet dan zo open mogenlijk te communiceren en handelen.
    Verder begrijp ik je overlevingsdrang heel goed. Koloniaal of niet.
    Combineer passie met kansrijkdom en minder met kanarmen roept ergens iets liberaals in mij.Reactie is geredigeerd

  4. © Bauer zegt:

    Ik was een beetje dronken, haal mijn bovenstaande reactie weg, zelf kan ik dit niet.

  5. carazo zegt:

    @Bauer: ik begrijp dat je vooral reageeert op h,v en l 42.
    Begrijpelijk, dronkenschap maakt het tijdsbesef bijzonder relatief.
    Ik begrijp bovendien dat je nog steeds met een probleem ergens
    over, zit. Dat is wellicht het gevolg van hetzelfde euvel. De term
    ‘nog steeds’ veronderstelt dat je dat hier al eerder aan de
    orde hebt gebracht. Ik weet echter van niks. Je liberale houding in
    principe waardeer ik. Vooral als het om mijn case gaat.

  6. Erik zegt:

    Eerst en vooral wil ik recht zetten dat ik zogezegd dronken was.
    Want ik was niet dronken toen ik mijn reactie schreef. Het was laat
    in mijn nacht, maar dat is geen excuus. Ik had wel een reden om te
    schrijven alsof ik dronken was. Dat heeft met voorkennis te maken.
    Je weet van niks schrijf je. Toch zijn Carazo en ©Bauer
    broers. Het thema huishouden veiligheid en liefde bespreken we op
    onregelmatige tijden met elkaar. Ondermeer via mailcontacten
    onderling. Bij nader inzien had ik in de ochtend -na het ontwaken-
    veel beter geschreven: "Ik proef kurk" PS: Later een meer
    directe reactie op je case

Geef een reactie

