Of is het omdat mannen geen boeken lezen?

Als je een beetje globaal naar dit VKweblog kijkt, dus een beetje door je oogharen héén, de details en uitzonderingen even vergeet, komt bij mij de vraag op waarom er zo weinig vrouwen zitten bij de grote drie van de nederlandse literatuur.

Ik moet een klein voorbehoud maken. Een ieder mag zich van een pseudoniem voorzien; mijn voorbehoud is dat ik er vanuit ga dat

Dara (waar is zij gebleven?)
IJskastmoeder
Coming soon
Lydia Rood, vrouwen zijn.

En dat
Antoine Robbesom
Peter Louter
pieter hilhorst, mannen zijn.

Als deze premissen juist zijn, is het niet logisch dat er géén vrouw bij de grote drie staat.

Of is het omdat vooral vrouwen boeken lezen?

Dit bericht werd geplaatst in metabloggen. Bookmark de permalink .

7 reacties op Of is het omdat mannen geen boeken lezen?

  1. hannie zegt:

    De VK-weblog heb ik nu een tijdje gevolgd.
    Er is veel fake en flauwekul; het lijkt een soort chatbox voor computerverslaafden. Veel is niet de moeite van het lezen waard.
    Mijn overweging om een weblog te beginnen heb ik voorlopig gestaakt.
    En wat vrouwelijke schijvers betreft:
    Gisteren las ik in de VK een stuk van Kristien Hemmerechts over Odessa, het Marseille van de Zwarte Zee.
    Om te smullen!

  2. Helena zegt:

    Interessante visie.. Ja waar is Dara gebleven? Wellicht druk bezig met een andere website.

  3. jan krosenbrink zegt:

    @hannie: dank voor de tip Hemmerechts
    @Helena: ken je die andere website van Dara toevallig?

  4. Dara zegt:

    Joehoe, we zijn er weer!
    Druk met een boek vertalen en daarna welverdiende vakantie. En ja, last time I checked was ik nog vrouw…
    Grote vrouwelijke literatoren zijn er ook, Hella Haasse, Belle van Zuylen, good old Hadewych.. Misschien heeft het iets te maken met het feit dat literatuurpauzen en -critici mannen zijn?

  5. carazo zegt:

    dank Dara, ik had je als jan k. alweer ontdekt gelukkig. Ik denk nog na over je suggestie, als het waar is wat je suggereert zou het zo zijn dat de heren elkaar de bal toespelen.
    Dat gebeurt natuurlijk heel vaak, maar in de literatuur ook? Ik kon maar met moeite drie heren noemen op het VKblog. En misschien ligt dat aan mij.

  6. ceesincambodja zegt:

    Jan Carazo Krosenbrink, wat doe je toch moeilijk (veel Nederlandse bloggers trouwens)om anoniem te blijven. Schaam je je voor de dingen die je schrijft? Wil je niet herkend worden of gewoon om de spanning erin te houden? Ik zal wel niet van jullie wereld zijn maar iedereen mag mijn naam en zelfs mijn geslacht weten. (Niet komen kijken hoor).

  7. carazo zegt:

    Nee, ik schaam me niet, het is zo gegroeid bij mij. Tot medio januari 2006 was er een bepaald aanbevelingssysteem; als je dove achterneef op tijd op een knopje drukte, zat je op de voorpagina. Daar wilde ik niet bijhoren, dus mijn vrienden en kennisen en familie wisten niet dat ik mijn logje had, dank zij mijn schuilnaam. Vervolgens: Een stelling van ik dacht Bogaerts of de ombudsman, was dat je politieke commentaren op een ander stuk eigenlijk niet anoniem moet doen. Toen ben ik in mijn reacties vooral mijn eigen naam gaan gebruiken. Ik laat me soms overtuigen en een enkele keer vergis ik me.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

