Huishouden, veiligheid en liefde (24)

Donker en vochtig, daar houden kakkerlakken van. De aanrechtkastjes zijn van huis uit een beetje vochtig, wil je zorgen dat je die kakkerlakvrij blijven moet je een lamp plaatsen, het wordt droger en deze lamp verblindt de kakkerlak en die neemt de wijk naar de buren.

Ik vroeg Josefa waarom ze -om de andere dag- het bestek in de bestekbak in de lade direct onder het aanrechtblad in zijn geheel opnieuw afwast.

‘Er lopen kleine kakkerlakjes over de lepels, messen en vorken’

“Waarom droog je die dan ook niet af als voordat je ze in de bestekbak teruglegt? Kakkerlakken houden van een vochtige omgeving; zó kan je morgen opnieuw beginnen”.

‘Ik doe dat niet -om de andere dag- ’ was haar verweer.

Ik gun elke werknemer haar eigen aanpak van het werk, maar soms bemoei ik me er tegenaan. Op het gebied van de vaat ben ik waarschijnlijk a-typisch. Als ik in De Gelderlander lees: ‘u kunt zich vanaf morgen weer inschrijven voor het kampioenschap vaatwassen Oost-Gelderland’ denk ik niet : goh wat een raar bericht, nee, ik overweeg me in te schrijven. Mijn conclusie na enig nadenken dat mijn zus ook zeker mee gaat doen weerhoudt me, ik wil winnen tenslotte. En dan zeggen ze dat opvoeden niet helpt.

Over opvoeden hebben Josefa en ik ook discussies, voorzichtig vraag ik haar of ze niet bang is dat ze van haar zoon Alex (bijna vier jaar) al een klein machootje aan het maken is. Ze vertelde me eerder dat Alex regelt dat hij en niet Noël bij haar slaapt, en dat Alex ook regelt dat als hij bij zijn Oma is, hij ook bij zijn Oma slaapt en de vriend van Oma heeft dan het nakijken.

Ik zie dit als een probleem, nu en op den duur. Vandaar mijn bovenstaande vraag.
“Misschien bereik je dat als Alex groot is, dat hij zegt dat je de liefste Moeder op aarde bent, en dat hij voor zijn vrouw een plaats heel laag bij de grond heeft, net zoals jij me vertelde dat Noël zijn ouders een veel hogere plaats geeft aan hen dan aan jou”.

‘Het is heel prettig als je zoon je de liefste Moeder op aarde noemt’

Ik gaf het even op, je moet een gevecht pas aangaan als er een kans is om die te winnen. Ik zie in de toekomst -voor zover het aan de orde komt-, mogelijkheden om die te winnen, omdat ik in dat geval zelf een relatie met Alex kan aangaan, die me kan helpen Josefa te overtuigen.

De dag na de eerste kus wordt er op mijn deur geklopt. Josefa en ik zijn weer eens in een gezellig bui allerlei grappen aan het maken. Ik doe open, daar staat haar man Noël en hij vraagt naar Josefa. Josefa vraagt me toestemming of ze even iets kan bespreken met Noël. Ze gaat naar buiten en komt een uurtje later terug.

In dat uurtje ben ik sjagrijnig geworden. Een week geleden vroeg ze mij. ‘Denk je dat Noël blij is als ik hem vertel wat er gaande is?’
Mijn antwoord: “Nee en ja”. Nee, omdat je blijkbaar steeds verder weg gaat bij hem, en ja, omdat je hem dat wél vertelt”

Josefa keek me aan alsof ik knettergek ben.

“Okee, ik zal het anders vragen, jij zegt dat je -voor een deel- Noël nu al ontrouw bent, daar ben ik het mee eens. Kun je mij beloven dat dat mij nooit zal overkomen? Dat je me vertelt dat er iets is, als er iets belangrijks is dat ik moet weten?”

Josefa gaf daar geen antwoord op, vorige week.

Maar in dat uurtje was ik dus sjagrijnig geworden en toen ze terug kwam vroeg ik haar opnieuw wat dat nu voor haar betekent, het woord ‘houden van’. Valt daar niet simpel ook onder dat je elkaar de ergste dingen vertelt die er in de relatie gebeuren? Langzaam kom ik op dreef. Ook een eerdere klacht van mij komt naar boven: ik hou niet van geheimzinnig, ik hou niet van stiekem. Ik heb je verteld dat ik op een leeftijd ben gekomen dat ik geen dingen stiekem wil doen, het liefst roep ik op straat dat ik jou wil en van je hou, maar dat kan niet. Hoe lang gaat dat nog duren dat dat niet kan? Als het niet kan, dan maar niet!

Ze blijft opvallend kalm, dat vind ik sterk, de volgende dag de volgende brief: (wordt vervolgd)

Dit bericht werd geplaatst in huishouden, liefde, veiligheid. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

