Achterlijke Homo Sapiens

doet me ook niks, net zo min als blinde achterhoeker of stupide wielergek. Dus Rob, smerige blanke doet me echt helemaal niks en ik ben wel blank. Jammer voor je stukje.

Je verhaal en de reakties daarop ( ik ben het dus eens met de reaktie van Frank) deden me wel denken aan elke keer dat ik wél boos werd op een generaliserende uitspraak, waarbij ik als lid van een grotere groep werd aangesproken.

Ik noem ze even doña Anna. Ik mag haar graag, ze heeft een eettentje waar ik vaak eet, en soms drinkt ze twee biertjes thuis en zoek me dan op in mijn huis. Dan drinken we wat en het gesprek gaat altijd over de liefde en de politiek. Haar politieke verhaal komt neer op het volgende: het is maar niks met het gemeentebestuur (dat ik, nederlander in het stadje in nicaragua, op onderdelen adviseer in de rol van ontwikkelingswerker); nationaal is de laatste president nog weer meer corrupt dan de vorige president en als je naar de oorzaken kijkt heeft Columbus dit land leeggeroofd en jij komt ook uit Europa.

Op dat moment word ik boos, echt boos. Er zijn maar weinig mensen die me zo kwaad kunnen krijgen als doña Anna. Uiteindelijk breng ik haar dan naar huis, het is dan al laat. De volgende dag biedt ze haar verontschuldigen aan met als sterkste argument dat ze iets te veel op had. Ik accepteer de excuses en een maandje later kan het zo weer opnieuw gebeuren. En ben ik opnieuw echt boos. En de dag daarop accepteer ik opnieuw haar excuses.

Begrijp je het al? Ik word boos als de eigen verantwoordelijkheid wordt ontlopen, ik kies niet hun gemeentebestuur, niet hun president en zij heeft meer spaans Columbusbloed dan ik. Dan vind ik die generalisaties te gemakkelijk, te lui, denkfaul in het duits. Maar generalisaties als gevolg van gebrek aan juiste informatie doen me helemaal niks.

Dit bericht werd geplaatst in metabloggen, straatbeeld. Bookmark de permalink .

5 reacties op Achterlijke Homo Sapiens

  1. J.J. van de Brulpik zegt:

    Beste carazoQuote:Dus Rob, smerige blanke doet me echt helemaal niks en ik ben wel blank. Jammer voor je stukje.
    Het hoeft u ook niets te doen, het gaat namelijk om het feit dat bij sommige lieden hier altijd generaliserend gekeken word naar een groep. (bijv. Marokkanen) Als er dan een stukje staat over "smerige blanken" is het hek van de dam.
    Dus: Wij mogen wel zeggen: Kut Marokkanen, maar als wij zelf zeggen Kut blanken is dit ineens vreemd.
    Het is toch echt dezelfde vorm van generaliseren.
    Nog leuker, je mag van mij gewoon kut Marokkaan zeggen. Want u en ik weten dat die bestaan, maar zeg dan ook eerlijk kut nederlander, als je het hebt over bijvoorbeeld een doorgeslagen Ajax hooligan. Kijk eens goed om je heen en zie, er zijn kut Nederlanders (maar niet alle), er zijn Kut Surinamers (maar niet alle) enz. enz. enz.
    Als je al maanden laat zien dat alle ellende waar wij nu in zitten alleen maar door allochtonen teweeg is gebracht zit er toch ergens een draadje los. Overtuigen kan je de heren niet. Op iedere stelling van hun kant kun je altijd een tegenovergestelde plaatsen. Dit schiet niet op. Maar hoe lang zou het duren voordat men er achter komt dat men wel erg aan het generaliseren geslagen is, ik weet het niet.
    En dan nog dit, waar wonen deze heren die er zoveel last van zeggen te hebben. In het centrum van Den Haag of Rotterdam of zo? Ik dacht het niet.
    Zouden zij daar wonen, kwamen ze vanzelf tot de conclusie dat je met de overgrote meerderheid van allochtoon Nederland gewoon kunt praten, werken en lachen.
    Dat is wat ik, Art Zuurswied, en vele anderen bedoelen.
    Niet eenzijdig kijken, kijk om je heen.
    Ja, er bestaan kut blanken….
    Ik hoop dat er bij u een lichtje is aangegaan, u ziet, het kan ook zonder schelden. Maar voor sommigen doe ik dit niet meer. Graag tot ziens op onze pagina, binnenkort meer.
    Met vriendelijke groeten:
    J.J. van de Brulpik
    [het gaat nu even te ver om uit te leggen waar deze naam vandaan komt, sorry]

  2. carazo zegt:

    @ J.J van de Brulpik: ‘als er een stukje staat over smerige blanken is het hek van de dam.’
    Ik heb de eerste 56 reakties bij Rob even gerubriceerd: vier van hem zelf, drie keer turbulentie, je weet wel, bv app geeft een reaktie en dan valt daar weer iemand over, vier keer onduidelijk, 26 keer bijval voor Rob en 19 keer een reaktie die het stukje niet zo goed vinden.
    En echt niemand die over het woord smerige blanken valt. Dus dat hek van de dam zie ik nog niet zo.
    U wilt wellicht graag dat het hek van de dam is, maar wel blijven kijken graag!

  3. J.J. van de Brulpik zegt:

    @ carazo"Dus Rob, smerige blanke doet me echt helemaal niks en ik ben wel blank. Jammer voor je stukje.""En echt niemand die over het woord smerige blanken valt. Dus dat hek van de dam zie ik nog niet zo."Jammer, u bent niemand."Je verhaal en de reakties daarop ( ik ben het dus eens met de reaktie van Frank) deden me wel denken aan elke keer dat ik wél boos werd op een generaliserende uitspraak, waarbij ik als lid van een grotere groep werd aangesproken."Als die grote groep nu eens "Marokkanen" zouden zijn? Zou u als "Marokkaan" dan wel boos zijn?"maar wel blijven kijken graag!"Niet alleen kijken, ook kijken wat u zelf schrijft.
    Het gaat over het één kam scheren van ALLE Marokkanen, Surinamers, Turken, Nederlanders…..
    Groetjes:
    J.J. van de Brulpik

  4. carazo zegt:

    Nee, ook als Marokkaan zou ik niet boos worden als degeen die mijn groep generaliseert, mij op onjuiste gronden denkt te moeten veroordelen. Stel ik ben Marokkaan, en iemand zegt -als scheldwoord bedoeld- blinde Marokkaan tegen mij, dan doet me dat niks, want ik ben niet blind.

  5. J.J. van de Brulpik zegt:

    Nederland zou van alle problemen af zijn als iedereen zo dacht. Waren er maar meer als u.
    Vriendelijke groeten:
    J.J. van de Brulpik

Geef een reactie

