Huishouden, veiligheid en liefde (11)

De straat waar ik woon is een soort woonerf, in het midden staan plantenbakken met boompjes, er zijn geen trottoirs, over de hele breedte liggen natuursteenscherven in het beton gelegd. Het hoogteverschil in de lengterichting wordt opgelost door in totaal twaalf traptreden, over de hele breedte van het woonerf. Dus hier komen geen auto’s of fietsers. Alléén voetgangers en skateborders die veelvuldig oefenen om de trappetjes te nemen.

Het balkon op de eerste verdieping van het hotel schuin tegenover mijn huis zorgt voor schaduw op de bankjes onder het balkon. Deze bankjes zijn zeer populair bij verliefde paartjes, omdat door de oplopende straat op het eind het balkon heel laag boven de bankjes hangt. Het paartje kan niet in de ogen van de voorbijganger kijken en omgekeerd, de voorbijganger ziet alleen de lichamen van het verliefde paartje.

Deze paartjes dragen dus niet bij aan de sociale controle in mijn straat, waar volgens Josefa nu al voor de tweede keer binnen een maand een vrouw van haar tas is beroofd door een jeugdige lijmsnuiver. Bovendien probeerde Raymundo, de broer van Amalia, de lamp van mijn buitenlicht eruit te draaien. Gelukkig zag Noël, de tuinman van mijn overbuurvrouw dat en vroeg hem de lamp te laten hangen. Op advies van Noël verving ik de spaarlamp, waarde een gemiddeld dagloon, door een gewoon peertje, een uurloon waard.

Drie weken later klopte Raymundo aan, en vroeg mij om… ik viel hem meteen in de rede en zei dat ik zeer teleurgsteld in hem was door zijn poging mijn lamp te jatten. “ Heb je me dat met eigen ogen zien doen” Ik zei ja en hij droop af.

Josefa gaat tussen de middag bij de overbuurvrouw lunchen, behalve dat haar man Noël daar twee dagen in de week werkt, kent ze ook de huishoudster heel goed. Ze vertelde dat je vanaf de buren bij mij naar binnen kan kijken als de ramen open staan. En dat ze zich daardoor wel veilig voelt in mijn huis.
Ik was enigszins verbaasd over deze mogelijke inkijk, maar ze had gelijk, de buurvrouw kan echter alleen maar de hoofden zien van de mensen die in mijn keuken dicht bij het raam staan. Voor een nederlander is dat geen probleem, maar ik geloof niet dat ik het haar duidelijk heb kunnen maken.

Josefa vindt het woonerf te gevaarlijk om er haar zoontje te laten spelen, bang voor kinderrovers, dat vind ik tamelijk overdreven, die angst. De menselijke geest kan fantastische dromen produceren maar ook gruwelijke nachtmerries; ik zou die geest graag zelf een beetje willen sturen en die van haar ook.

Dit bericht werd geplaatst in huishouden, liefde, veiligheid. Bookmark de permalink .

3 reacties op Huishouden, veiligheid en liefde (11)

  1. Motek from Space zegt:

    Angst is de Hoogtevrees van de Vrijheid :-)

  2. carazo zegt:

    @Motek from Space: dank, mooie definitie, leek me iets voor de serie van Rob, ik keek daar even, maar daar sta je natuurlijk al heel lang!

  3. Motek from Space zegt:

    ja…ik hiphop ook heel wat af..:-)
    vandaag meer buiten dan achter de pc natuurlijk; was mooi weer
    straks lekker over het net dwalend…de wereld is groter dan het VKblog-gebeuren :-)

Geef een reactie

