Huishouden, veiligheid en liefde (9)

“Heb je in het park die oudere man gezien met die jonge meid?” vraagt Josefa aan mij, “waarom denk jij dat zij dat doet?”
‘Nou, misschien is hij rijk en wordt ie steeds ouder en ouder, gaat dood en houdt zij er wat aan over”
“Ja, dat zei Noël ook al”
‘Waarom vraag je het niet aan haar?’

“Mijn moeder is ook al heel lang met een veel oudere man, die niet mijn vader is; ik heb het haar heel vaak gevraagd: waarom toch zo’n oude man? Maar ze antwoordt steeds met: Eens zal je het begrijpen.”

Steeds vaker hebben we gesprekken over allerlei onderwerpen, de opvoeding, de politiek, over arm en rijk, rijkdom en geluk, armoede en geluk, over dat in Nicaragua de helft van de werkgelegenheid bestaat uit het bewaken van het één of ander. Dat bewaken een weinig produktieve bezigheid is. Het werk van haar man Noël als tuinman produceert iets, het werk van zijn broer Pedro is maar voor de helft produktief, alléén het deel grasmaaien en bomen verzorgen. Jammer, want dat beperkt de economische groei van het land enorm.

De gesprekken over de liefde zijn het meest interessant, want met veel kwinkslagen en subtiele complimentjes over en weer, en steeds vaker gaan die over het feit dat ik als vrijgezel door het leven ga.
Als ik van de autowasserij terug kom zeg ik tegen Josefa: ‘Nu weet ik waarom ik vrijgezel ben, de vrouw van de autowasserij zegt dat het nogal logisch is, zo vies is die auto van jou, je moet hier veel vaker komen!’
“Ai, ai, je moet nog veel leren om de woorden van een vrouw te interpreteren, ze zegt gewoon dat ze wat met jou wil!”

Josefa vindt overigens dat vrouwen steeds meer open en ongegeneerd het initiatief nemen, voor haar bijna té open, wat de meiden tegen haar broer zeggen, dat is bijna ongehoord.
‘Hoe komt dat’?
“Van de tv, de soaps”
‘Maar hoe dan?’
Het antwoord blijft uit.

Een volgende keer stelt ze dat een groot leeftijdverschil tussen man en vrouw tamelijk logisch is, want jong met jong is saai en oud met oud is nog véél saaier.’En begrijp jij jouw Moeder al beter?’ vraag ik haar.
“Ja.”

Nu weet ik het zeker, maar ik zal niet capituleren, want ik wil haar niet verliezen als huishoudster en boekhoudster.

Dit bericht werd geplaatst in huishouden, liefde, veiligheid. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

