Een bus van de lijndienst een beetje om laten rijden: dat is vrijheid

Door het verhaal van Rob over de jeugdige buschauffeur zag ik zijn uitnodiging voor de vrijheidserie. Die jeugdige buschauffeur lijkt me wel genegen een stukje om te rijden als je moeder een been heeft gebroken waardoor ze niet naar de halte kan lopen.

Dus een beetje afwijken van de vaste route als daar een reden voor is; dat ervaar ik als grote vrijheid.

In het land Nicaragua waar ik woon heb ik dat heel vaak.

De onmogelijkheden zijn hier zo klein dat je vanzelf anders gaat denken. Je gaat vragen stellen die je in Nederland al niet meer stelt. Heel langzaam maar zeker neemt je zelfcensuur af en denk je: kom, ik vraag het gewoon, nee heb ik en ja kan ik krijgen.

Na ongeveer twee jaar wonen in dit land wilde ik een weekend naar mijn vrienden in het plaatsje Nueva Guinea, hemelsbreed maar 50 kilometer ten oosten van San Carlos waar ik woonde. Maar een tocht door de bush bush en met de auto zeker drie uur baggeren als je al aankomt in Nueva Guinea.

Er gaat ook dagelijks een vliegtuigje. Deze vlucht begint echter in de hoofdstad Managua, 250 km ten noorden van Nueva Guinea en San Carlos, vliegt naar Nueva Guinea in 45 minuten, dan in tien minuten van Nueva Guinea naar het westen, naar San Carlos en dan weer 45 minuten van San Carlos naar het noorden Managua.

Ik bedacht me het volgende: als het vliegtuigje deze vrijdag nu eerst San Carlos aandoet, en dan pas Nueva Guinea, dan zou ik in tien minuten bij mijn vrienden zijn om te klaverjassen. En dan maandagochtend weer gewoon het normale rondje, zodat ik om half tien weer op mijn werk in San Carlos zou kunnen zijn.

Ik legde het voor aan Amalia Gross van de vliegmaatschappij La Costeña in mijn stadje, ze maakte met haar hand het gebaar: ‘een ogenblik’, pakte de telefoon, en ze antwoordde binnen een minuut:

‘okee, doen we’

Dit bericht werd geplaatst in straatbeeld. Bookmark de permalink .

4 reacties op Een bus van de lijndienst een beetje om laten rijden: dat is vrijheid

  1. jacob hesseling zegt:

    `carazo airlines prachtig !

  2. marlis zegt:

    wat heerlijk. En misschien kan het hier ook wel (nee, ik denk niet op schiphol :-) maar in het klein, wie weet zijn ze er nog wel, de buschauffeurs die een straatje omrijden… het is in ieder geval een heerlijke gedachte van vrijheid inderdaad.http://marlis.web-log.nl

  3. Rob zegt:

    Hij staat erbij, met dank. Heerlijk, zo’n ongecompliceerd bestaan.

  4. BasIs zegt:

    Mooi vervolg op ’t verhaal van Rob, klinkt idd erg vrij!

Geef een reactie

