Huishouden, veiligheid en liefde (1)

Mijn kollega vertelde me dat haar huishoudster haar vriendin is. Dat wilde ik óók wel, maar omdat ik man ben, en de club waarvoor ik werkte de man-vrouw verhouding heel scherp in de gaten hield kwam ik al snel tot de konklusie dat ik het beste een man kon aannemen als huishouder/schoonmaker. En dat ik dan daar een vriend van probeer te worden.

Het was ook een leuke uitdaging want dagelijks werd ik door ongeveer zeven mannen aangesproken of ik geen werk voor hen had. Ik begon dus te zeggen ja: ik zoek een soort butler die mijn kleren wast, mijn huis schoon maakt, en –om het lekker te maken- die zo nu en dan het houtwerk op mijn balkon opnieuw in de vernis zet , want dat  verpulvert erg snel door de intensieve zonnestralen.

Javier was erg geïnteresseerd, het leek hem wel iets voor zijn vrouw. ‘Maar net zei je nog dat je zelf werk zocht?’. Hij vond de diskussie niet erg gezellig meer en mompelde dat zijn oom hem pas heeft gevraagd hem te komen helpen.

Ik bleef vol goede moed want dagelijks kwam ik een aantal werkzoekende jongelui tegen.

Leonardo bijvoorbeeld, met hem ik drie maanden gediskussieerd over de evolutietheorie van Darwin versus het scheppingsverhaal dat binnen de hier heersende katholieke kerk populair is. Het feit dat ik eigenlijk beweerde dat hij van de apen afstamde vond hij een reden om niet het werk dat ik hem aanbood aan te nemen.

Tenslotte heb ik na een jaar zoeken naar mijn huishouder/ vriend, Jacqueline aangenomen als mijn empleada. Om mijn geweten te sussen mocht zij kiezen tussen:

– het gewone werk voor het gewone loon
– het gewone werk plus wat verfwerk zo nu en dan, voor een iets hoger loon

Ze koos het laatste. Ze heeft vier jaar voor mij gewerkt, twee halve dagen in de week. Voordat ze kwam ruimde ik de grootste wanorde op. En zette de dingetjes op de plaats waar zij die graag zag.

Dit bericht werd geplaatst in huishouden, liefde, veiligheid. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

