Je twijfelt…..

Het houdt je bezig en je wilt er graag over schrijven om het enigszins in de hand te houden, dus waarom zou je het niet in je Volkskrantblog zetten? Daar is toch ook een gewoon publiek, waarom wel in een boek en niet op mijn pagina? Het is mijn kind maar daarom gaat het ook over mezelf omdat ik als opvoeder heel veel te maken heb met mijn kind en mag ik daar dan niet over schrijven? Wat kan er nu gebeuren, een lullige reaktie?, nou die poets ik dan toch weg. Het is mijn werk en zonder werk kan ik niet. Kortom, wat daar gebeurt houdt mijn ziel in beweging. Dus daar zou ik niet over kunnen schrijven in mijn weblog? Een beetje veralgemeniseren de kwestie en er kan niks mis gaan. Het gaat over mijn relatie met mijn naaste, ik doe de lezer onrecht aan om daar dan maar met een boog omheen te fietsen, privé is politiek, of is dat alweer een beetje veranderd? Geen schrijver zonder lezer. Soms ben ik geen lezer.

Dit bericht werd geplaatst in metabloggen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Je twijfelt…..

  1. JB zegt:

    Vind je dat sommigen te ver gaan in het beschrijven van persoonlijke ervaringen op deze pagina’s?

  2. carazo zegt:

    @JB: Ja, maar op een paar verschillende manieren. Ik heb dat gevoel geen lezer te willen zijn als ik de behoefte heb om te reageren op een tekst, maar dat niet doe omdat:
    – ik het inderdaad tenenkrommend heb gelezen en het alleen maar erger maar door een reaktie
    – als ik met mijn reaktie niet naast een randomreaktie van een veelschrijver wil staan; anders gezegd, door deze reaktie is het verhaal al vernaggeld
    -als ik wil reageren om het verhaal mooier te maken, een tip wil geven dus, maar dat niet durf omdat de betreffende woorden toch wel erg persoonlijk lijken, anders gezegd: het verhaal lijkt te echt gebeurd om soepel wat tips te geven daarin te schrappen.
    Het verschil met een boek is in elk geval dat ik nu vaak iets lees met meteen reakties daarop. Dat wordt één geheel, en soms een heel mooi geheel. De reaktie daar weer op zou dat geheel nog volmaakter moeten maken, anders gewoon wegblijven.
    Ik ging zelf in de fout door nog iets toe te voegen bij jouw reaktie op Blauw Oog bij de privepost. Heel veel wit en stilte na jouw reaktie was al veel mooier, disculpe.
    Ik ben er nog niet uit, vandaar dat de twijfel in de titel ook op mezelf slaat. Ik weet dat je een auteur ook een mailtje kan sturen, misschien moet ik dat maar vaker doen, maar dat is een particuliere oplossing voor een probleempje op het openbare weblog.

  3. JB zegt:

    Ik snap wat je bedoelt.
    In het eerste geval reageer ik zelf gewoon meestal niet.
    In het tweede geval reageer ik meestal gewoon wel (vaak doordat ik de reacties nog niet heb gezien en dus onwetend daarvan schrijf…
    Schrijftips geven doe ik zelf ook -bijna- nooit ongevraagd op deze site.
    Ik denk dat ik er in grote lijnen dus hetzelfde over denk als jij. Wel vind ik dat iedereen zo ‘ver’ mag gaan op het persoonlijke vlak als hij/zij wil, dat doe ik zelf ook ;-)
    Daarbij moet je (ik ook dus) er wel rekening mee houden dat allerlei mensen zich met je persoonlijke teksten kunnen gaan bemoeien… of anders de reageerknop uitzetten.
    Persoonlijk mailen doe ik ook liever niet – tot nu toe nog maar één keer – , juist omdat er de reageermogelijkheid is op de site zelf.
    groetjes,
    JB

  4. arie zegt:

    Carazo en JB, ik hou van mensen die twijfelen. Het is goed op deze manier het privé-gehalte van stukjes ter discussie te stellen. Want wat kan de impact zijn?
    Ik moet daar (en ik denk dat veel anderen dat ook eens zouden moeten doen) nog eens over nadenken, zodat ik er later misschien op terugkom, tenminste als alles dan al niet gezegd is.
    Arie

  5. jacob hesseling zegt:

    twijfel doet schrijven ! blijf daarom twijfelen!

Geef een reactie

